Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

07 February 2009

Cabaran massa


Telekomunikasi adalah satu dari cabang teknologi yang makin berkembang pesat dewasa ini. Dengan handphone juga internet,belum kira gadget2 terkini yang bersepah-sepah dipasaran..teknologi makin menjadi kegilaan semua umat manusia, dari segenap usia. Tidak kira yang tua..yang muda apatah lagi.
Maka jangan lah pula kita terkejut apabila mendengarkan kisah berkenalan dengan chatting..berchenta dengan calling..lalu kawin,kemudian bercerai hanya dengan 'sms'. Wah! sungguh menghargai teknologi!!..
Lalu??
Aku tak kawen lagi apa kaitannya??Ya!!Apa yang cuba aku sampaikan adalah..media massa ini mampu mengakses manusia dari segenap pelusuk dunia.bukan sekadar telefon,malah internet juga.Tidak dapat tidak aku telah terkesan dengan nikmat kurniaan Allah ini yang terlihat di salah guna oleh ku(mungkin juga manusia lainnya)..
BLOGGING..ya!!aku mampu menghabiskan berjam-jam untuk membaca blog,namun mudah lelah apabila membuat assignment.Nah!Lihat betapa hebatnya cabaran massa dewasa ini.

Apabila aku mem'blog'..maka aku akan terlupakan waktu..1jam..2jam..3jam..argh!!assignment..
(jangan tiru aksi ini)masa aku pun habis tanpa amal berguna.

Flash back.
Skola menengah.
Aku jarang datang kelas lewat.FYI kat skola aku sorg yg skema.tidak membuat kerja tak berfaedah 100% follow the rule.Hoho.Maka,datang lewat maksudnya break the rule la kan?? so, aku xbuat benda macamni..

Matrikulasi.
Masuk matrik direct lepas habis skola.dulu girl sko0l.bila masuk matrik bercampur girls+boys,sgtla tidak comfort.aku benci dilihat,maka sebolehnya aku dtg awal.supaya aku tak menjadi perhatian mata kebanyakan saat masuk dewan kuliah yg memuatkan +-300 umat.
(highlight disitu.dtg awal)

First year.
Aku dapat jurusan sains biologi di UM.Student teramai di antara fakulti2 dlm UM adalah fakulti sains.student teramai dalam fakulti sains pula jatuh kepada institut biologi. Masa tahun satu, aku masih 'allergic' dengan datang lewat.mana taknya, kelas dekat 300 orang segan juge le masuk lambat kalu.Pernah sampai aku be'perang' dengan kawan sebab nak dtg awal punya hal. 

Masuk 2nd year.
2nd year da dapat pengkhususan.aku dapat dok di jabatan bioinformatik UM.Dok dalam kelas ni, student tinggal 50+..disebabkan itu,hanya separuh masa pertama saya bertahan maintain kekal awal.sem 2 aku start ke kuliah lambat.(Aku rasa mungkin persekitaran aku yang baru di 12th dan terlalu terbiasa dengan keadaan start meeting lambat aku jadi lali)

3rd year.
no komen.haha!

Itulah yang menggerunkan aku.Keadaan makin kritikal bila aku addict dengan melayari blog orang.adehh!Cabaran globalisasi!We want it then we paid for it!

2 comments:

Merentas Horizon said...

kesimpulannya,
jika mau istiqamah beramal.
luruskan lah niat antum/anda :)
huhu~
(kene batang idung sndirik)

Hajar B said...

hahaha
akk istiqamah ape.
lemah lembab..