Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

18 April 2009

kasih_sayang

bismillahirrahmanirrahim..

Al-Insan
[2]sungguh,Kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikannya mendengar dan melihat.
[3]sunguh, Kami telah menunjukkan kepadanya jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada pula yang kufur.

salam semuanya,
disini mahu aku titipkan satu renungan tentang RAHIM.Rahim jika didalam ayat basmallah membawa erti penyayang..kasihnya Allah meminjamkan kata rahim ini untuk hambaNya...bilamana rahim juga digunapakai dalam perkataan silaturrahim..rahim adalah hubungan kerabat yang saling bertaut umpama akar2 pokok yang saling bertatutan.. rahim juga merupakan suatu kesan dari rahmat Allah..oleh itu, orang yang memutuskan silaturrahim sebenarnya memutuskan dan menghalang dirinya dari rahmat Allah..kita sedia maklum.. silaturrahim adalah sesuatu yang dititik beratkan di dalam Islam..dimana didalam sebuah hadis ada menyebut..

Diriwayatkan dari 'Amr bin al-'Ash r.a beliau berkata: "saya telah mendengar nabi s.a.w dengan jelas,bukan secara rahsia bersabda "sesungguhnya keluarga abufulan bukanlah penolong dan kekasihku. Sesungguhnya penolong dan kekasihku ialah Allah dan orang beriman yang solih. Tetapi keluarga abufulan itu mempunyai hubungan rahim denganku, yang aku hubungkan dengan cara baik." Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.


abufulan yang dimaksudkan adalah abu Thalib..dimana abu Thalib tidak memeluk Islam, maka beliau bukanlah penolong dan kekasih nabi,tetapi beliau tetap kerabat nabi yang nabi layan secara baik. Betapa hebatnya hubungan rahim ini,sampaikan berlainan agama dan bangsa sekali tetap dilayan dengan baik kerana adanya hubungan kerabat ini. Maka, apakah rasionalnya jika kita yang sekadar berstatus umat dan hamba ini cuba2 bertelingkah hingga memutuskan silaturrahim yang ada.

Buat yang menyimpan ego..tidak mahu mengalah..renungilah hadis ini,

Diriwayatkan dari 'Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash a.anhuma daripada nabi s.a.w Baginda telah bersabda; "Penyambung silaturrahim bukanlah orang yang membalas layanan saudaranya. Tetapi penyambung silaturrahim ialah orang yang apabila hubungannya diputuskan, dia akan menyambungnya" Riwayat Ahmad,Bukhari,Abu Daud,Tirmizi dan an-Nasaie 

hidup ini cukup singkat untuk kita membenci..hidup ini cukup singkat untuk kita bertikam lidah..yang kita sering lupa,hakikatnya kita ini hamba yang akan pulang ke destinasi abadi. Usah disimpan rajuk yang panjang takut2 Allah tulikan telinga dan mata kita dari melihat kebenaran..

Muhammad [22&23]
Jika kamu memegang kuasa pemerintahan,maka dibimbangi kamu akan melakukan kerosakan di bumi (dengan melakukan maksiat) dan memutuskan silaturrahim antara kamu.Mareka itulah orang2 yang dilaknat oleh Allah, lalu Allah menulikan telinga mereka (sehingga tidak mendengar kebenaran) dan membutakan mata mereka (sehingga tidak nampak kebenaran)

bila terjadi..maka putuslah rahmat Allah ke atas kita..apa lagi yang kita ada jika rahmat yang Allah berikan ditarik semula?Nau'zubillahiminzalik..moh0n dijauhkan..

Astaghfirullah, ayuh sedutlah sehela nafas,sedut sedalmnya..dan hembus biar hilang segala resah dan dendam..leraikan dosa silam..mulakan hidup yang baru..umat Islam kan bersaudara..
Sekian~moh0n dilanjutkan kepada sahabat2 yang tidak disini..

Al-Insaan:29
Sungguh.Ayat2 ini adalah peringatan.Maka barangsiapa mengkehendaki (kebaikan bagi dirinya) tentu dia mengambil jalan menuju tuhanNya

Sadaqallahulazim..cukup untuk kali ini InsyaAllah bertemu lagi dilainnya..

10.25pm
12th Rc

3 comments:

farza said...

wah, makin berkasih sayang sahabat2 sy..
adakah ini kesan suntikan daurah BM haritu?huhu
[just kidding..]

merentas horizon said...

daurah BM?um xbuat lagi..ritu uiapj je buat..um baru nak buat 26hb.huhu~

samihah said...

ini kesan uSraH ngan ustazah hari tu...kan sarah..
=)