Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

20 August 2010

Al-Mathurat

Almari kecil di sebelah 'sliding door' itu nampak berselerak.

Dia yang usai mengerjakan solat Asar berhenti seketika. Menyusun Quran dan Mathurat yang berantakan. Mungkin semua yang membaca tergesa-gesa mengejar bilik mandi dan dewan makan. Maklum sajalah hidup di asrama, semuanya berebut-rebut.

Selesai menyusun, dia mengambil sebuah naskah nipis tertulis perkataan MATHURAT dan nama sekolah. Baris-baris ayat dari naskah itu ditelusuri. Habis membaca, ayat demi ayat dari terjemahannya pula dibaca. Saat membaca dengan masalah memenuhi minda, butir jernih sering saja bertamu pada tubir mata..

Senggang masa selepas Asar itu, masa terbaik untuk dia bersendiri, asing dari rakan2, dan tidak terkejar untuk prep atau makan malam. Hanya dia dan Dia. Terasa rapat dan akrab. Terasa berdosa pada segenap anggota. Terasa bersungguh untuk membaik.

Dan hari ini telah 6 tahun berlalu.

Rutin itu telah sedikit2 terhakis..
Hari ini, Al-Mathurat masih yang sama.
Sejadah masih yang sama.
Kain Sembahyang masih yang sama.
Waktu Asar juga sama.
Cuma,
Jiwa yang ada hari ini tidak sama lagi dengan yang dulu.

Ah, betapa aku rindu T_T

Siri Mengenang Zaman Remaja.
Masih di Bumi Tuhan.
Alhamdulillah.

4 comments:

azie kwn skola sebelah meja~ said...

hati memang susah nak tetap, sekolah dulu hati bersih. skrg kalo aku tringat kite pg surau same2 time maghrib tgu azan, pastu lepas subuh jarang tido balik, mule la aku sedih. b'bezanya dulu, rasa cam x caya penah wujud kehidupan camtu dulu. la ni tiap2 hr azam xnak tido lpas sahur, tp tinggal azam jela. susah btol nk kembali cam dulu. aku pon, semunye masih same, cume hati yg dh b'beza~

merentas horizon said...

dulu, waktu2 cmni mesti sedang bersiap ke surau
*sambil tunggu azie siap nak ke surau dgn kain sejadah bersangkut di bahu*

sob.. sob..

azie kwn skola sebelah meja~ said...

bersihnya aku time tu sebersih muka aku time tu, tanpa ada sebarang jrwt yg singgah (err bole ke p'umpamaan gni). tau xpe, kdg2 aku terpk bagoznye aku dulu (bukan la nk puji diri sendiri), bgn pg kul 5 bc buku, yg ada dlm ht yelah Tuhan, mak bapak, dan impian aku.skrg? mcm2 bai dlm ht aku, serabut!

merentas horizon said...

haha. itu hg, i yg single-mingle ni? lain plak pikir nya.. susah la gini Azie, eh. mana poket doremon, nk pinjam pintu suka hati jap.