Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

13 August 2010

Bubur sumsum

Pada suatu masa dahulu, saat usiaku kanak2, mak akan membuat bubur sumsum tiap kali bulan Ramadhan tiba. Antara kuih wajib lah jugak.. Lagi satu adalah badak berendam (or mungkin stgh org tak panggil dgn nama ni).. Dua2 ni antara kuih fevret di bulan Ramadhan.

Tapi, after aku masuk asrama dan berpuasa di sekolah saja, maka aku pun dah xberapa ingat... ada lagi ke mak masak kuih2 ni? hurm~

Setelah tamat kehidupan berasrama, dan aku duduk dirumah sewa. Maka, mulalah aku teringat kejadian2 lampau.. Eheh~

Maka, Ini adalah cubaan kali ke-4 atau ke-5 aku membuat bubur sumsum nih. Asalnya, Awanis yang nak buat bubur ni pada malam pertama berbuka puasa ritu.. tapi nampaknya ada byk sgt menu yang beratur nak masak, jadi tertangguh.

Semalam aku iftor bersama adik2 PPUM, dan hari ni Awanis dah kat rumah die.. So, memang taklah dia nak buat kan.. (Ops, tapi beliau pun buat jugak bubur ni kat rumah die, serve for her parents..)

Cara membuatnya ringkas saja.. sapa2 nak cuba bleh search kat youtube, siap step by step lagi.. sukatan pun ada. Try it yourself ye kwn2..

Inilah hasilnya bubur sumsum, yang asalnya dah macam tak jadi dah.. tapi tambah air sket alter itu-ini. Alhamdulillah, sedap gak la masuk tekak ni (er..dan tekak kak CT pun sedap.ok la tu kan?)..

Cara makannya? Tambah lah air gula merah. Nyum2x..
(Nmpk tak menarik sgt sbb pakai gula melaka ni, kalau gula merah. Pergh! Cubalah. hihi)

Sekian corat-coret Ramadhan ke-3 1431H.

Selamat Mencuba! dan selamat berpuasa!

Kelana Jaya.

No comments: