Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

19 August 2010

Cerita.

Cepat betul masa berlalu, rasa-rasa baru saja habis belajar di UM tu. Tapi, bila semak2 balik dah setahun lebih meninggalkan UM..

Kawan2 pun dah ramai yang menikah.. yang tgh queue nak bg kad jemputan tu pun aku rasa ramai tu. Tgh tunggu masa je nak distribute. Bagi yang dah menikah tu, tak lama lagi mesti ada berita2 gembira menambah ahli. ^___^ Tahniah untuk siapa2 yang telah sampai seru menjadi ibu diluar sana..

Hening2 begini, dan lewat usia begini..
Mulalah aku memikirkan tentang mati.. Betapa mati itu perkara yang uncertain, dan umur manusia itu sesuatu yang terlalu fragile. yang kita langsung tidak tahu puncanya. Hakikat yang kita hanya tahu, setiap dari kita akan menuju mati..(Doa2kan kita semua mati dalam keadaan semurna iman)

Tentang dosa kita sesama manusia, silap rakan yang selalu kita besarkan..
Tentang amal kita yang belum tahu ikhlasnya dimana. Belum nampak bersungguhnya bagaimana..
Tentang mati kita nanti, bagaimana agaknya? Akhir2 ini, insiden tentang kematian banyak yang ngeri. Mati ditembak, dalam kereta dilebuh raya. Mati terjatuh bangunan. Kemalangan. Sakit yang tiba2. Semuanya tidak mampu di agak oleh akal waras manusia.

Wahai rakan2 semua, ayuh kita mendidik diri.. menjadi lebih baik setiap hari.
Belajar membuang dendam dan amarah dalam diri.
Belajar melahirkan ikhlas dalam setiap amal.
Belajar menjadi pemaaf.
dan belajarlah menjadi penyabar.

dan sungguh, keindahan dan dunia ini hakikatnya sebentar cuma.
akhirat dan hari perhitungan itu juga yang kekal


Selamat menambah amal di Ramadhan ini! Semoga sekolah Ramadhan melahirkan kita yang lebih baik.. Ameen.

Sekian,
4.23am
Kelana Jaya

No comments: