Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

29 November 2010

forever young

permulaan: orang kata duduk dengan 'orang-orang' muda, kita akan sentiasa rasa muda.. hihi

Alhamdulillah, pada hujung minggu yang lalu aku,K.Ujie dan Syikin bersama 43 orang aulad telah diberi kesempatan untuk menjadi pengiring ke Program Aulad Ikram PJ. Rombongan ke Kem Kersani, Johor. ^__^ (ok. sedikit macam ayat karangan darjah 4)

Tugasan asal yang dimaklumkan adalah menjadi pengiring untuk adik2 yang nak ke kem ni. Sebab takde sapa yang boleh uruskan adik2 atas bas..Aku pun.. stress2 kerja ni, ok gak gi Johor kan.. dapat tolong makcik plus rehat2kan minda dari coding.

ok. tugasan jadi pengiring bukanlah semudah yang dijangka rupanya. Banyak ragamnya budak2 kecik ni.. rajin buang air satu hal. asal singgah nak ke kedai.

Takpelah, satu pengalaman kan? Tak jadi cikgu pun bleh dapat rasa2 macam cikgu sket2 pun jadilah :P..

Sampai di Johor, adik2 terus bermula dengan slot, solat dan makan tengahari (yang dah terlewat sket dari tentatif asal) dan dimaklumkan, kami yang jadi pengiring ni automatik jadi fasi. oh oh! ok fine. layan kan sahajalah since diorang cakap fasi ni lebih kepada menjaga kebajikan adik2 perempuan memandangkan semua fasi yang sedia ada adalah lelaki.

So jadilah fasi bidan terjun. (tak pakai sangat pun fasi perempuan, coz mostly program adalah modul diorang dan diorang bleh handle sendiri).. The program goes on smoothly. Slot Pak Long aku rasa memang terbaik!! Memang peserta sungguh ceria..

dan hari Ahad pulak, ke Grand Canyon of Bumbun. It was a great view actually! Subhanallah!..


Kat situ ada slot untuk adik2 bersama fasi lelaki dan para pengiring pula semua mengambil peluang merakamkan pemandangan indah di Kg Bumbun tersebut.

Balik dari Grand Canyon, pulang ke kem, kemas barang, upacara penutup, makan dan bertolak pulang..


Moral of the story?!
1. Aku memang lemah bila budak2 ni buat trick nak singgah ke mesra petronas dengan alasan nak buang air
2. Nak jadi pengiring@fasi ni memang kena pandai saikologi anak2.. (mana taknya tup tup kena handle budak yang duk nangis nak balik rumah..oh ouch!)
3. The most, nak tak nak kena motivate kan diri untuk makan 200%.. (time dah last day, lunch time.. budak2 ni dah mengadu taknak makan. oh takkan lah tak makan kan.. panjang lagi tu perjalanan nak sampai Subang Jaya. Dengan baik hati offer diri makan sama2. Atlast, dorang makan 2-3 suap dan kena tinggal aku duk makan 1 dulang sorang2. oh! tQ Mak Cik Chom banyak membantu! hehe)

Lastly, terima kasih kepada Mak cik Chom sekeluarga selaku pihak penganjur. Sudi ajak saya ke Johor, lain kali ajaklah lagi ye! hihi.

penutup: disebabkan seat bas ada 44 saja dan kami ada 46 orang, maka aku dan k.ujie terpaksa menumpang kasih adik2 ni. share la 2 bangku 3 orang. Perbualan aku dengan chair-mate..

aku: adik ni sapa nama?
adik: alifah
aku: darjah berapa?
adik: darjah 2
~pause sebentar. sunyi~
adik: akak ni darjah berapa?

(OMG! nampak tak tu? forever young ok! hehe.)

Till then,
tQ for reading

11.59pm
Rumah KJ

3 comments:

SaMihaH said...

"Akak darjah bac. degree.." agak2 adik tu paham x?

ahaha..

SI PENGEMBARA JALANAN said...

omg!!! tu nu'man kan???? da besar dh die...lamenye x jumpe kamu2 sume....windu la mkcik!!! huhu...

kem salam kt mkcik chom ok...peluk cium kan sekali...hehe..

Merentas Horizon said...

miha: paham kut.. kut la. hihi

kak shira: aah nu'man la tu.. memang dah besar dan berat jugak.. jalan masih belum stabil. Ok, next week sy sampaikan salam peluk cium tersebut.