Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

09 November 2010

Kadang-kadang..

kadang-kadang, dalam hidup.. kita cenderung untuk melihat sisi baik dan bahagia orang lain. Lalu membanding-bandingkan dengan diri kita.

"bestlah dia dapat tu..kite ni apa la yg ada"

biasa terjadi macam ni kan? tengok kawan dapat pointer bagus. xbanyak sedikit pasti terdetik cemburu. aku rasa ini fitrah, cuma kena pandai mem'buffer' hati .. luruskan elok2 misi hidup InsyaAllah cemburu kita kemudian hari pasti cemburu yang membuahkan kebaikan.. kan? kalau kita dah jealous dia bagus mesti kita usaha nak jadi bagus gak kan?perhaps lebih bagus lagi.

bila dah kerja, tengok kawan kerja bagus.. jual nasi lemak pun dah rasa.. "ah bestnyer kalo aku jadi cam die". tengok kawan kawen, dorang dah nak ada baby dah.. semualah nak jealous, asal lebih sket je ada lah terdetik rasa-rasa anasir jahat nih.. biasa kan jadi manusia yang macam ni? normal ni. jangan sedih sangat. usahakan lebih sikit. extra-lipat-ganda pun xpe. InsyaAllah Dia akan bantu..

Tapi,

ada satu. yang sering dan jelas kita tahu tapi taktaulah kita pernah ingat untuk berusaha untuk nya atau tidak. itulah dia tentang kepastian mati.

Jom Muhasabah.

4.30pm

2 comments:

mrs edaisy said...

mmgkan kadang2 tu perasaan mcm tu..itulah manusia.ape yg pntg skrg ni..bersyukur dgn apa yg ade..

Merentas Horizon said...

true! so, believe me i xjeles pun u dh kawen tau. even u jd peniaga nasik lemak pun i x jeles.

Bersyukur dgn apa yg ada kn.. ^^,