Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

17 December 2010

day 3rd - samb muhasabah blog

aku rasa lebih molek jika menambahkan muhasabah dengan tazkirah. barulah dia ngam sket. seiring sejalan pendek kata..

Hiasi percakapanmu. Perkataan itu ada 4 jenis.

1. Perkataan yang bijak - bila bercakap penuh dengan ilmu dan kata-kata yang bernilai. Orang ramai sering tertunggu-tunggu kata-kata dari nya kerana orang seperti ini jarang berkata-kata melainkan lebih banyak mendengar kata-kata orang lain untuk mendapatkan hikmah dari percakapan itu.

2. Perkataan orang biasa - Banyak mengulas perkara yang terjadi dalam hidupnya sehari-hari tanpa ada memberi nilai apa pun. Sekadar berbual kosong, isu bola, gossip dan segala perkara yang tak mendatangkan nilai. Perkataanya tidak mendatangkan ilmu, pengajaran mahupun zikir. Maka sesungguhnya perkataan yang sia-sia itu petanda orang yang rugi.

3. Perkataan orang yang martabatnya rendah - ini merupakan perkataan yang berisi keluhan, hinaan, cacian dan makian. Setiap yang diperkatakannya hanya melihatkan kehinaan dirinya.

4. Perkataan orang yang dangkal - Dalam kesibukan percakapan kosong, sibuk menceritakan kehebatan diri. Sibuk menjaja kebaikan sendiri supaya dihargai masyarakat. Orang yang tiada harga diri memang selalu ingin dihargai.

Dalam 2 tahun berblog, aku rasa kebanyakan artikel adalah dalam kategori 2. dan ada beberapa yang kategori 3. T_T.. kalian bagaimana?

sempena Tahun Baru 1432H ni, jomlah kita perbaiki mutu blog..

semoga bermanfaat...

^__^ Semangat!

*oh ya, ilmu diatas aku perolehi dari buku Menjadi Mukmin Terbaik, Aa Gym ketika menunggu bas tadi.

8.59pm
rumah

2 comments:

mrs edaisy said...

aduyaii,terasenye eden..xpe r..try la nk ubah pasni..hmmm

Merentas Horizon said...

actually eda. its ok to spill out or buat blog macam dairy.

its good. jgn begitu down. but, put it other way round. Biar apa yang kita tulis, memberi nilai kepada orang lain.

kte pun sedang pelan2 kayuh. pelan2 blajar membaik..