Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

25 December 2010

Kawalan

Jiwa remaja ni selalu kacau saja

Bila kita pusingkan waktu, untuk biar paparan berzaman sejak baru belajar merangkak diulang tayang.. mesti kita akan belajar sesuatu. iaitu KAWALAN.

masa kecik, pengawal utama kita tentulah mak dan abah. xdak lain. kak dan abang tu lupakan lah kalau nak kata depa ni duk jaga hampa. tipu ja tu, silap2 katun mula, depa tah ke mana, hampa pun merayap ke mana.

bila besaq sket, masuk skolah.. most of the time, cikgu lah kan.. tapi cikgu pun xselalu boleh nak dekat dgn kita. so, biasanya pengawas. orang2 yang disebutkan ni lah yang bertanggungjawab menjaga ekosistem keamanan di sekolah supaya tak tercemar dan terganggu.

naik skola menengah, masuk asrama. kalo takat pengawas tu, sembang sket2 biasa bleh lepas la bab-bab peraturan ni. biasalah kira kawan-kawan kan ^^,. biasanya time skola menengah ni.. tak cikgu disiplin, warden. hat dua tu lah yang terkenal dan terfemes dengan strict nya kan. rilek2 la cikgu janganlah serius sgt.. kami smua ni muda lagi, besa la tu darah muda. sok lusa bila besaq ok lah kami ni. hehe

habis skola menengah, masuk matrik. aku bleh gerenti matrik pun lebih kurg cam skola.. meskipun da xde guru displin mahupun warden, kita masih ada felo dan pensyarah yang slalu menjaga kebajikan dan mengawasi kita, tegoq salah silap.

seterusnya, Universiti. apa yang tinggal disini untuk menjadi pengawal kita? da tak dak da warden ka felo ka pengawas ka. tinggal lah kita sendiri mengawal diri sendiri,

ok tulis semalam, pagi ni dah lost apa aku nak tulis.. pointnya disini..

^__________^
"terima kasihlah kak tiq untuk teguran² berharga malam tadi,
terima kasih menjadi cerminan tatkala leka melayan dunia"

*bila da tua² ni kawan lah kawalan utama kita. Pandai²lah hangpa cari kawan no.

pagi yang ceria,
8.29am

2 comments:

~siti Hajar bt mohd Ghazali~ said...

tersenyum lebar~ betul3..seorg dai'e perlu ditegur sepanjang masa dan teguran itu perlu bermula dlm diri..mujahadahlah duhai hati..adeh~ terkena juga den..lepas ni kena hati2 la kan kak? guguuu

Merentas Horizon said...

yes betul tu hajar! haih sedar tak sedar. kita dah terlalu dekat. org yg jauh sket yang nampak salah silap..
lain kali, hajar pun tolongla tegur2 k. ^___^