Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

06 February 2011

Abah

Lewat tengah malam semalam, aku menghabiskan sisa masa dirumah dengan membantu key-in maklumat bantuan kewangan pelajar sekolah ayah. apa nak buat dah janji.

Mak dan ayah dah terlelap di sofa. Sejak aku habis sekolah, kerja-kerja cikgu seperti menanda buku dan kerja-kerja melibatkan komputer ni, selalunya akulah mangsa utama dikerahkan untuk membantu. Dulu, time cuti² zaman belajar dapat gak upah. :P Dah kerja gini takkan nak mintak upah lagi kan? ^__^

Sebenarnya semalam petang lebih kurang jam 6.30 malam kami baru bertolak dari Selangor pulang ke Perak selepas menghadiri kenduri Aqiqah Damia. Biasanya perjalanan adalah 2 jam sahaja. bukan jauh sangat rumah kampung ni dengan kampung di Selangor tu, tapi akhir² ni kemampuan ayah bawa kereta sedikit merosot. Boleh sampai 5 jam untuk jarak perjalanan yang sama. Ahaha~

Tapi, untuk perjalanan semalam, 3 jam saja. Memang agak aneh sedikit, memandangkan begitu pantas kan? satu jam lebih tu pon sebab berhenti di Tesco Kuala Selangor dan berhenti untuk jamak solat maghrib. 2 tu saja check point (tak dapat nak buat cerita 7 perhentian.hihi)

Kesannya? sampai rumah saja, lepas pekena secawan kopi dan beberapa cubit roti. Ayah pun terbaring di sofa ruang tamu. sambil berkata.

"Balik kali ni tak singgah man-mana pun, biasa kalau bawa malam singgah kedai minum² dulu. Dapat rehat sikit. Ini jalan straight je, penat. Korang semua tido je tadi"

pastu ayah pun lena.

ok baru perasan, dulu bapak steady je jalan jauh. Lupa lak.. sekarang umur bapak dah lebih separuh abad. pastilah kemampuan pemanduan jauh semakin merosot. Jadi perlu sokongan seperti selalu berhenti dalam perjalanan jauh.

Oh. Ayah sudah tua. Touching pula.

No comments: