Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

09 February 2011

Bestkan duduk kampung?

ha dah berblog hari ni? semalam baru cakap nak mintak pembaca bagi ruang dan segala bagai kan. Hari ni dah berblog semula, apa cerita kawan?

Hehe.. sebenarnya, master inspirasi telah datang semalam. Sebaik sahaja aku karang dan post artikel 'Ruang' itu, idea datang mencurah-curah. Tapi aku tak letak semua kat sinilah.. nanti-nanti aku tulis lain pulak, buat simpanan stok sepanjang tahun.
(Btw, thanks to Basyi. gelak guling2 anda memang menjadi pembakar semangat saya utk berblog)

ok, seperti sedia maklum CNY adalah satu event untuk diraikan bersama keluarga tercinta, tak terlepas bagi aku dan kakak aku, untuk turut pulang ke kampung halaman tempat letaknya keluarga tercinta Basri Legacy (The Kalib's pun boleh.lol).

Nak cerita sebenarnya, pada hari aku balik tu.. mak bagitau dah 2 minggu sejak kami pulang kali lepas rumah telah terputus bekalan sayur. Almaklum sajalah, rumah tu di hari-hari normal di huni oleh 3 orang sahaja. Hanya jika ada event khas sahaja (seperti cuti umum) barulah bertambah ahlinya.

Maka, di Jumaat nan permai time mengambil keputusan membeli sayur. Dah terlambat, penuh sudah pekan Kg Gajah tu dengan manusia. Semua stok barang basah, telah di tamatkan riwayatnya oleh penduduk kampung yang hanya muncul pada cuti peristiwa melibatkan 1 Malaysia.

Maka, pagi tu juga mak kebelakang rumah bersama cinta hatinya iaitu Cikgu Basri. Beberapa tandan pisau diperoleh dan jantung pisang juga. Oh tak dilupakan, 2 dozen buah ambra.

Mak pun masak gulai pisang muda tersebut, juga jantung pisang direbus sahaja dimakan cicah dengan sambal ambra. (Jangan tak tau ambra pun boleh buat sambal colek tau > aku pun jakun baru tahu.kehkeh) Ayah cakap, jantung pisang abu lagi sedap dari pisang awak. Nyum2x. Hari sebelumnya kami makan pucuk ubi masak lemak.

Petang tu, kami menikmati hidangan air kelapa yang baru dipetik juga dari belakang rumah. Ala setakat Fikri jengket boleh dah petik kelapanya. So, hari-hari pun boleh minum. ^____^

Ah. nice betullah duduk kampung ni. hehe.

[gambar hiasan]
[gambar hiasan]

*Ekoran demam pisang dirumah, pengat mak bawa masih ada, juga kelmarin makan malam kami pisang goreng, dan pagi ni sarapan cekodok pisang. hehe
*Pulasan dah nampak putiknya. Bulan 3 nanti mungkin dah merah semuanya. Balik lagi yuk!

4 comments:

ladygirl said...

oh buah ambra pun ak tak tau apa dia. lagi la jakun ak ni. hehe.

Merentas Horizon said...

ambra = kedondong. lupa nak cite. hehe

rozelt @ syaz said...

mybe 'ambra' tue blah2 utara je kot pggl cm2..syaz tawu...hehe..balek kmpg mmg best~

JiHa said...

kat kg mempelam dh start berbunga lebat..pokok amra dh start berputik..hehehe...kg mmg byk buah yg best..