Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

23 February 2011

Tazkirah dari Edah

Assalamualaikum dan selamat pagi.

meskipun dah dari zaman belajar sering berada dalam keadaan kehidupan yang pack (kbi-kum-bioinfo) tapi rasanya aku masih tak dapat beradaptasi dengan baik lagi. Macam sekarang ni, kalau tiap2 malam kau ada hal-hal lain lepas kerja, dan bila ada satu malam yang free telah dibazirkan, rasa bersalah betul! haih.

Ok, berbalik kepada tajuk, tadi aku mendengar tazkirah dari seorang yang sangat berbakat ini, (ada gaya2 pentazkirah Jumaat sudah.. ^__^ ) bertajuk sahabat, teman dan kawan, err betulkan tajuk ni?

Ni yang berjaya aku jot down, bolehlah korang pun terisi jiwa dengan pengisian Cik Edah kita ni ye.. =)

Carilah sahabat yang..
1. Bila kita berbakti kepadanya, dia menjagamu
2. Bila kita mintak tolong, dia segera menghulurkan bantuan
3. Bila kita hulurkan bantuan, dia terima dengan baik
4. Bila kita merapatkan persahabatan, dia semakin rapat
5. Bila kita merancang sesuatu, pasti dia membantu
6. Jika melihat sesuatu yang buruk dari kita, pasti dia menutupinya
7. Bila merasai kebaikan kita, dia menghargai dan menyebutnya

Telah berkata Imam Ghazali,
"Teman yang baik itu adalah apabila melihat wajahnya mengingatkan kita kepada Allah, mendengar kata-katanya menambah keimanan kita, melihat tingkah laku dan ibadahnya mengingatkan kita kepada kematian"

Selain dari berusaha menjadi kawan yang baik, sama-sama jugalah kita menjaga nilai ukhuwwah yang kita ada hari ini.. jom cek checklist kat bawah ni, kut² ada pada kita, bolehlah nak diubah.. kan?

Duri dalam Ukhwah
1. Berlumba-lumba dalam mengejar kenikmatan dunia
2. Tidak ada santun dalam bicara
3. Menyebarkan fitnah
4. Suka berdebat
5. Enggan menatap wajah bila berbicara
6. Meninggikan suara

"Ada seorang ulama' mendengar cerita dari seorang pemuda. Pemuda itu memberitahunya tentang suatu hadis. Hadis itu, telah diketahui oleh ulama' itu sebelum pun pemuda itu lahir, tetapi demi menjaga ukhhuwwah mereka, ulama' itu langsung tidak menyampuk malah mendengar sahaja hadis dari pemuda itu sehingga habis"
"orang yang paling dibenci Allah ialah orang yang keras kepala dan suka membantah"

nauzubilahminzalik.jauhkan aku dari sifat ini Ya Allah!

Last sekali,

"Orang mukmin itu bersatu pada perkara yang disepakati 
dan berlapang dada pada perkara yang tidak sependapat"

♥ sayang adik² semua!

3 comments:

aswad said...

nice

rozelt @ syaz said...

touching bace part 'imam Ghazali..berkata...'huhu~

Merentas Horizon said...

ya. jom sama2 berubah!

T_T susah betul nak berubah..