Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

17 March 2011

Online Banking

Salam semuanya. Sihat hari ni?

ok tajuk hari ni adalah online banking. Hangpa pernah dengar dak? Of course la kan.. dunia modenisasi ni mana bleh lari dengan kemajuan, apatah lagi online banking (ini sejenis bentuk kemajuan kan?kan? dunia di ujung jari)

Contoh online banking yang anda semua familiar? Maybank2you, CIMB Clicks, Ambank Online dan macam-macam lagi la.. (a year back aku cek BSN xde online lagi, nowadays dah ada tau. MyBSN Internet Banking)...

Ok tu lah serba sikit.. kebagusan online banking adalah..
1. anda tak perlu lagi beratur panjang nak bayar bil, nak bayar hutang ptptn, bayar sewa rumah, mahupun nak transfer duit kat sedara mara dikampung
2. tak perlu jumpa orang (kira bagus ke tak bagus ni?lol.)..
3. oh lupa pula, topap pun online banking je. selain dari mudah, kita jugak boleh jimatkan pembaziran kertas dari kertas topup tu. bagus2. kan?
4. menjimatkan masa. Kalau korang sejenis manusia yang bizi atau perasan bizi, sambil ber-program pun boleh bayar bil tau (kalau ada ekses internet lah)
5. tak perlu lagi risau pasal air atau api kena potong sebab tak bayar bil ^___^
6. amat mudah untuk korang menderma! Alhamdulillah..

Aku start ber-online banking ni bila start kerja 2009.

Masa mula2 memang excited, lagi-lagi bila dah pandai browse kedai-kedai online. T_T haha! Tapi masa tu, ada beberapa site dia belum berapa nak advance. So, banyak yang terima kad kredit je untuk payment, tak pun paypal.

Lately, aku tengok banyak site yang dah buat kolaborasi dengan bank online ni. Paling koman dia akan bagi korang payment choice, mastercard or visa card (kad kredit) dan maybank2u or CIMB Click (online banking)..

Dan tadi aku baru register member card King's Confectionery. Nasib popular tak allow online banking boleh bayar ngan kad kredit je.. Kalo tak hangus..

Apa kah maksud semua ini?

Oh, bahaya.. bahaya..

So kawan-kawan semuanya! Everything come with pro and cons. So, berhati-hati! Kawal nafsu anda! (Sambil urut dada dan remind mata suruh berhenti melayan site-site yang offer online payment!Wargh!)

Till then, daa.. assalamualaikum.

2 comments:

Basyirah Abd Rahman said...

ye..online banking yang best! segala2 best2!.Basyi buat online banking untuk buat transfer duit ke bank lain. pastu, kalau nak bayar untuk shopping online. Nak topup. Nak cek gaji da masuk ke belum. haha.. tapi setakat ni belum lagi la bayar2 bil semua tu. maklumla.. i tumpang uma ibu bapa i je.. hihi

Merentas Horizon said...

haha.. sekali sekala u buat la kezutan, bayar duit tnb ke. mesti parent u tekezut. eh, cane lak dh ada org byr.