Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

16 April 2011

Sony Walkman.

Salam Sabtu semuanya. semoga semua sihat2 belaka. Hari ni hari Sabtu, memandangkan hari Sabtu cuti.. maka, kesempatan ini aku gunakan untuk kemas-kemas time. Tambah-tambah semalam hujan, dan rumah kami yang kecil dan usang ni tak mampu menampung hujan lebat, dah banjir pada sebahagian kecil ruang tamu. Jadi kenalah berusaha sikit memperbaiki keadaan. Kemas-kemas mana yang patut.

Tengah aku kemas-kemas (ok tak habis kemas lagi. rehat blogging jap :P), tiba tiba aku terjumpa Sony Walkman yang antik ni.



Sony Walkman ni aku beli pada tahun 2005, masa tu aku Matrik kat Penang. Dapat duit biasiswa pegi beli Walkman. bagus kan? Walkman ni la yang menemankan aku kalau nak stay up malam-malam bawak ke pagi.. Ye la, biasa orang dah tido kan jam 2-3 pagi tu (jangan tak percaya aku stay up lak, meskipun aku kuat tido, kadang aku stay up gak), kalau takde dengar bunyi orang bersembang, mau aku tido jugak. 

Time ni memang hangatlah membeli kaset2 nasyid pilihan, dalam walkman ni ada lagi tau, kaset UNIC album Satu Tekad. 




Kat sebelah tu adalah kaset motivasi Dr Shukri Abdullah, yang aku dapat masa pegi KLIBF tahun 2009 (2nd time pegi KLIBF, masa 3rd year). Aku beli buku Telaga Biru time tu, so dia bagi free kaset. Tadi baru aku buka pembalut kaset tu (setelah 2 tahun :P).. 

Malangnya pemain kasetnya sudahlah rosak. Aku taktau la pa masalah. Time aku matrik tu lagi dia da menunjukkan ciri2 akan rosak. Nasib time tu, warranty ada lagi, so cepat2 aku hantar baik. Tapi sekarang ni, aku rasa.. malas lak nak hanto repair lagi.

Selain zaman matrik, walkman ni jugaklah yang menemankan aku, masa mula2 aku masuk rumah ni. bulan 7 tahun 2009. First day tu, malamnya aku sorang je kat rumah ni. dengan takde tilam, takde perabot, takde internet dan takde laptop. Aku hanya bertemankan speaker, walkman ni dan MP3 pinjam adik. Masa tu, kaset dia bleh main lagi. 

So, itulah kisah Sony Walkman :).. sentimental plak mendung-mendung camni. 

Sebelum berpisah, aku kasi la satu lirik lagu omputih yang maybe boleh beri semangat pada kita semua, enjoy! 

Dona Dona

On a waggon bound for market
there`s a calf with a mournful eye.
High above him there`s a swallow,
winging swiftly through the sky.

How the winds are laughing, 
they laugh with all their might.
Laugh and laugh the whole day through, 
and half the summer`s night.

Donna, Donna, Donna, Donna; Donna, Donna, Donna, Don.
Donna, Donna, Donna, Donna; Donna, Donna, Donna, Don.

"Stop complaining!“ said the farmer,
Who told you a calf to be ?
Why don`t you have wings to fly with,
like the swallow so proud and free?

Calves are easily bound and slaughtered,
never knowing the reason why.
But whoever treasures freedom,
like the swallow has learned to fly.

(Joan Baez)

Selamat beristirehat di hujung minggu!
^___^ 

3 comments:

Basyirah Abd Rahman said...

ya.. skrg suda bertukar ke mp3

alia said...

wa selalu rasa kagum kemampuan lu menyimpan barang-barang lama dan koleksi comel.

Merentas Horizon said...

entah. tapi kebenarannya, wa lebih kerap hilangkan barang dari simpan barang. haha!