Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

25 May 2011

umrah dan ziarah

err.. bukan.. bukan macam tu, aku belum nak pegi umrah lagi. InsyaAllah sedang mengumpul ongkosnya. kat sini cuma aku nak ceritanye, ramai betul aku tengok kawan2 aku pergi umrah. ada yang dari hasil duit poket sendiri, menyimpan duit2 gaji, ada yang support by pa&ma, bukan saja yang bekerja, yang masih belajar pun dah sampai ke 2 tanah haram yang diberkahi itu.

aku tak rasa pape ke bila semua orang cerita pasal umrah? haruslah jeles ok! tapi kalau sekadar jeles tanpa bertindak apa lah maknanya kan kan? so, aku pun jeles berpada-pada saja. takut lak nanti aku ke sana sebab jeles kat orang. oh no! sungguh salah ye kawan-kawan jika berniat sebegitu. seharusnya perbetulkanlah niat. kena ikhlas ye, nak beribadah ni.

setakat ni, marilah kita perelokkan hati dan level ibadah. Tarbiyah dzatiyah etc. (oh tambahkan dengan bacaan bacaan sirah, should be nicer) yelah sebenarnya kadang2 duit kita dah berkepuk-kepuk kt bank, tapi tetap tak sampai ke sana. Semuanya rezeki kurniaan Allah. kalau Allah izinkan, InsyaAllah sampai, tapi kalau masih belum tu, InsyaAllah penangguhan yang berhikmah. Sama-samalah kita bersabar dan terus berdoa dengan penantian ini. dan berusaha mempersiapkan diri. yang penting niat mesti dipasak kemas. ok?

*doa sungguh2, supaya Allah sampaikan kita ke Bumi Anbiya'.

oklah, till then.

1 comment:

dhiyaiman said...

nanti masa itu kan tiba....^_^
die nk tggu bdua baru cukup duit dan cukup syaray (".)