Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

31 July 2011

Akar.

Ribut melanda lagi malam tadi, maka pagi ini.. angin sejuk dari pergunungan lepas laju, menyelubungi sebuah kampung kecil di negeri ini. Pada satu sudut bahagian banglo oren yang agak tidak terurus parasnya, sebuah pohonan yang dulunya agak rendang meredupi isi rumah, tewas menyembah bumi. Akar-akar pohon nampak nyata, mungkin ributnya terlalu kuat hingga akar terlepas cengkamannya pada tanah.


"Sarah kalau pernah kau nampak orang rambut dia panjang sangat, dan jadi lebih besar dari badan dia, kena tiup angin sikit tumbanglah. Sama macam pokok tu (sambil tunjuk pokok)"
"Agak-agak sikit" analogi kak siti ni selalu aneh-aneh.
"eh betullah, tak rasa ke daun-daun pokok tu macam rambut? Dah kalau daunnye lagi banyak, mestilah tak stabil, kena tiup angin je tumbang"
"Come on lah, kasik la hujah saintifik sikit"
"tapi kan, kenapa kalau pokok tumbang bila ribut ni, mesti terkeluar akar sekali? ribut kat UM dulu pun macam tu gak"
"haah, boleh je patah dahan ke, ranting ke kan, tapi kenapa sampai akar?"
"Itulah maksudnya, dahan dia lagi kuat dari akar, tapi apa-apa pun kalau akar tak kuat maka tumbanglah pokok. akar.. pegangan.."

Maka, dapatlah disimpulkan disini. Pokok pangkalnya yang paling bagus adalah memperkuatkan akar. Sama seperti manusia, jika pegangannya goyah maka hancurlah keseluruhan hidupnya. Nauzubillah!

Ingat tu kawan-kawan, jika pegangan kita kuat, maka berkawanlah dengan siapapun, duduklah dimana pun, ataupun lakukanlah apa saja, InsyaAllah kita takkan tersasar. Pegangan kita akidah kita,

Salam Ramadhan semua!

11.23pagi
banglo oren,
di kampung kecil, negeri ini.

No comments: