Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

19 July 2011

frustrated?

Salam semua!

ah, lama rasanya tak menulis dengan panjang lebar di blog ni. ok, tajuk yang aku ambil secara random hari ni adalah.. keciwa!

sebenarnya, kecewa ni banyak macam. semua orang pun ada menghadapi keadaan ini. kan? hatta kalau kita tertinggal bas pun tentu kita akan rasa kecewa sikit. sambil dalam hati, kalaulah awal sikit keluar rumah tadi.. ha camtu. itu contoh kecewa yang kecik la.. contoh kecewa yang besar apa? ok, figure out sendiri k! hehe

apa yang aku nak cakap kat sini, bila menghadapi kekecewaan ramai yang amik jalan mudah, dengan menyiksa diri sendiri. kecewa, stress dan rasa diri tak berguna.. kemudian rasa dunia ni kejam.. end up merosakkan diri sendiri. kalau biasa tengok cerita2 luar negara (I think it also happened in Malaysia) bila frust diorang buat apa? minum arak kan? haah.. then dah mabuk lagi susahkan orang. tu satu jalan, paling worst.. bila cetek pemikiran dan dalam keadaan tak stabil tu amik keputusan untuk bunuh diri! terjun bangunan? teguk racun? oh.. scary!!

aku cakap ni bukan sembrono je tau. Ingat tak beberapa bulan lalu ada kes anak bunuh bapak, pastu dia bawa kepala bapak dia tu sampai ke Shah Alam. Ha, ingat tak? itu antara puncanya adalah stress lah tu, yang akhirnya membawa kepada mental illness. kalau ada baca berita tu, sebelum kes tu dia diberhentikan kerja, kemudian putus tunang. phew~ memang sakit.

ok, come to the climax point. kat sini bukanlah aku nak suruh korang semua pergi bunuh diri atau minum arak bila kecewa. aku nak ajak korang semua memikirkan tentang satu jalan lain. kebanyakan orang bila kecewa dengan dunia, dia rasa tidak betah lagi untuk tinggal didunia. apa kata kita tune kepada, bila kita kecewa dengan dunia.. kita cari akhirat? mungkin dari situ kita dapat menemui semula dunia dengan gambaran berbeza. Dunia yang lebih indah?

Semoga Ramadhan kali ini membawa kita kepada dunia yang lebih indah ^___^ Hwaiting!!

p/s: oh Ramadhan yang dirindu semakin hampir.. ternyata lewat usia ini, kehadiran Ramadhan memberi perasaan berbeza-beza.. ^____^ Subhanallah!

No comments: