Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

11 October 2011

bahasa

kata orang bahasa jiwa bangsa. betul kah?

Cik C:
"Dulu masa I kerja di kedai handset, ada seorang pakcik cina datang mau beli handphone. Dia ingatkan saya malay, so dia cakap melayu dengan saya. Tengok aa, cina sama cina tapi cakap melayu"

Encik F: where are you heading to sarah?
aku: Im heading to surau to perform zohor prayer. (sambung..) oh not bad, i can speak english
Encik F: heh, u kat UM dulu tak speaking english ke?
aku: belajar memang in BI, tapi cakap tak lah.
[melayu sama melayu tapi cakap english]

aku pun tak taulah nak bagi kesimpulan apa, saja jot down, kasi tambah bilangan post dalam blog (boleh macam ni?) bagi sedikit suasana di tempat baru untuk dikongsi bersama.

p/s: pada aku takde bahasa di dunia ni yang begitu terhormat, melainkan bahasa arab. kalau orang cakap BI is powerful, Mandarin is the most useful language in world.. aku pun tak kesah. Aku hanya akan kisah, jika bahasa tu menjadi perantara untuk aku mendapatkan ilmu ^_____^.

** selepas semuanya (direct translation), ayuhlah kita menggilap bahasa Al-Quran kita, kerana itulah bahasa komunikasi di syurga.

5 comments:

Unknown said...

x perasan blog sarah dah bertukar rupa..hehe..lame dah x berblog..kan best klu ade satu bhs kat dunia nie x payah susah2 berbelit lidah cakap omputeh..hihi

Merentas Horizon said...

tu la, tapi sebenarnya.. belajar banyak bahasa pun menarik..

seperti..

vannakam, chou san, selamat pagi, morning, sobahul khair.

hahaha.

ladygirl said...

kancong!!

Merentas Horizon said...

tui!

Hajar B said...

haha leng lui awanis