Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

21 October 2011

Benarlah, rezeki itu datangnya dari Allah, kalau bukan Allah takdirkan rezeki pakcik penjual ayam rangka tu dari poket aku, maka memang tak dapat lah kan.

The story begin,

sejak dari petang tadi hujan turun mencurah-curah. kejap gerimis. kadang lebat. seperti biasa, sejak akhir-akhir ni aku memang selalu balik dengan nasyrah, rakan satu supervisor masa universiti merangkap rakan sekerja sekarang ^____^. Maka dalam lebat hujan ni, kami redah kesesakan federal highway untuk aku sampai ke stesen universiti.

Walaupun sedikit 'kancong' nak drop by aku, tapi aku berjaya turun gak :D. Bila nak lintas jalan, kederaan ni banyak la pulak kan.. tiba-tiba aku terbau sesuatu yang harum. Oh! ada pasar malam. Aku pun ikut aroma tersebut, sehinggalah ke satu kedai menjual rangka ayam. Peh, ayam baru naik ditambah pulak sejuk2 hujan ni kan. Tanpa berpikir lanjut terus lah aku mintak makcik tu bungkuskan rangka ayam dan ayam kepak. :)

Nyum2x. sedapnye.

"semuanya RM5.30 dik"
"ok" sambil buka dompet. Alamak! aku baru menghabiskan wang terakhir tengahari tadi. Selak punya selak ada sekeping not seringgit je. ayyo! Makanan da bungkus ni, aku agak kalau berlaku 5 tahun yang lepas, aku mesti tak tau nak bereaksi macam mana. haha.
"er makcik, dalam dompet saya ada RM1 je, boleh tak saya nak cancel ayam ni"
makcik dan pakcik yang sedang mengangkat ayam di gorengan hanya senyum-senyum simpul. Hakhak. ok, segan sedikit disitu. Semoga akan ada orang lain yang akan beli rangka ayam makcik dan pakcik ye! Maklumlah hujan-hujan gini kadang susah nak dapat pelanggan.

Meskipun demikian, keistimewaan zaman kini ni adalah, waima korang takde duit nak pegi beli makanan, korang masih ada peluang nak balik rumah dengan syarat Touch n Go telah terisi secukupnya ^____^. Haih, me-nopup Touch n Go tak agak-agak. Tengok, sampai bajet sudah lari :P

Ok, sampai situ sajalah dulu. Semoga perkongsian ini boleh bagi pengajaran pada kalian semua!!

*kancong - nervous

7.48malam,
Dataran Sains,
Universiti Malaya.

4 comments:

ladygirl said...

oh sy ada disitu lebih kurg pukul 7.15 tadi. singgah solat maghrib mengenangkan x sanggup utk menghadap jam yg dahsyat.

Merentas Horizon said...

7.15 mungkin saya masih di dalam bas.

Unknown said...

huhu..coolnye sarah..klu syaz x tawu nak buat mcm mane..

Merentas Horizon said...

no choice syaz, alang-alang dah termalu kan..