Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

17 January 2012

Syukur dan Sabar

Tak sangka betul aku punya kekerapan menge-pos artikel setiap hari (pada satu masa dahulu) adalah sangat2 sukar dilakukan sekarang. Apakah yang telah terjadi sebenarnya keatas diri sendiri?

Makin sibukkah?  .. atau
Makin malas sebenarnya?

Kalau tengok edit post.. banyak je berderet post-post yang beratur sekadar jadi draft. Selalu aku berkobar-kobar je nak menaip.. idea datang mencurah-curah.. then, buat halfway.. ada lak something ganggu mood, mesti masuk kat draft la alamatnya.

Disebabkan tengok post awanis pasal kek raibow beliau. maka aku terpanggillah nak tulis blog kan.

Update kehidupan. 
Kehidupan macam hari-hari biasa sebagai seorang programmer. Depan laptop menghadap apa2 yang ada di server mahupun internet. Everyday pun berulang perkara yang sama. Kalau job baru masuk, maka pulun lah nak siapkan. Kalau job tak masuk, maka QC lah projek-projek lama. Almaklumlah.. dulu awal2 punya kerja, ada benda yang kita tak faham lagi, bila da faham dan tau flow sebenar.. barulah alter balik kes2 lampau.

Selain tu? 
ok ini ada satu yang aku rasa perlu aku kongsikan dengan kalian. Dalam melakukan aktiviti sehari-hari.. sama-samalah kita memperbetul dan memperbaharui niat kita. Kenapa kita bekerja, kenapa kita belajar dan kenapa kenapa kenapa lagi. Sebab kadang-kadang bila kita lost tentang ni, mulalah kita merapu buat perkara yang bukan-bukan dan sekaligus menjadi manusia yang tak bertanggungjawab.

Ok, setelah perbetulkan niat, yang kedua adalah, ada masanya tak dapat dinafikan ada saatnya kita akan teruji dengan perkara-perkara yang beyond our limit. Dan biasanya rasa amarah kita meruap-ruap. Memang kalau fikir diri sendiri memang meletup time tu jugak. Burst, spill and everything la yang sama maksud dengannya.

Maka, aku nasihatkan sama-sama beristighfar... kadang-kadang bila marah ni kita tak rasional. dan selalu kita fikirkan perasaan kita sorang je. Sebenarnya fikir kan jugak perkara lain.. seperti keluarga misalnya. Apa akan terjadi kepada our loved one jika kita ambil tindakan macam ni.. Be rasional.

Sekian dahulu peringatan dan blogpost untuk hari ini.

er.. fahamke?


p/s: Benarlah hiburan yang paling indah bagi umat Islam adalah syukur dan sabar.

1 comment:

syaz@rozelt said...

huhu..sgt betul cakap sarah..kadang2 time keje bila bosan x dapat setelkan keje mula la main2..dekat sini la nampaknye x bertanggungjawab tu..thanks ingatkn~