Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

24 May 2012

Pinjaman.

Assalamualaikum dan bismillahirrahmanirahim.

Ok, terlalu banyak yang terjadi sehingga aku pun tak tahu mana satu nak mula. tarik nafas, hembus sambil beristighfar. Moga Allah ampunkan dosa-dosaku yang telah lalu. Mungkin kafarah dosa.

Astaghfirullah..

Pada satu masa dahulu, (yang tak berapa dahulu) ada sepasang kawan baik. Mereka membesar bersama pensel kayu. sehinggalah satu hari Si A ni ada pensel mekanik/pensel tekan. Si A meminjamkan pensel dia pada Si B. Maka B pun tersangat-over-eksaited lah kan. Di zaman orang semua pakai pensel kayu, kita dapat guna pensel tekan. Best kan tu? kan kan.. (ok kalau tak dapat bayangkan pun takpa. mungkin korang tak se-zaman dengan aku, tahap pembesarannya) Pakai punya pakai sampai terlupa lak itu pensel pinjam. Rasa macam sendiri punya pulak kan :P hihi..

Satu hari, disaat Si B da terlupa yang itu pensel A, A datang dan mengambil balik pensel tekannya. Agak-agak apa yang akan B rasa?
- ralat? mesti sebab da rasa macam sendiri punya kan.
- geram? <- logik tak nak geram kat owner, tak patut (geleng kepala)
- sedih? confirm nih, sebab da sayang kan.
- nangis? - oh men came on! bukan budak 4 tahun kut! orang nak amik balik brg dia, bg je lah tak gitu?
- redha? - Alhamdulillah. (dah harta dia kan)

So, macam tulah analogi yang boleh dibuat dalam kehidupan kita sehari-hari. Hakikatnya, semua yang kita ada kat dunia ni adalah pinjaman, yang dipinjamkan oleh Allah. Hatta nafas juga adalah pinjaman. Sampai masa dan ketikanya juga perlu dipulangkan.

Dan banyak lagi lah perkara-perkara yang kita boleh kaitkan. InsyaAllah, dengan akal dan segala pancaindera sihat ni kita pasti mampu kaitkan.

Untuk Samsul Maarof (hanya pembaca tegar akan kenal) yang entah kemana, aku harap beliau berada pada tangan yang baik-baik. jika masih berjodoh, harap engkau akan segera pulang. T_T Perit, tapi InsyaAllah ada hikmahnya. Tarik nafas dalam-dalam sambil menyematkan dalam hati.

"Ya Allah, segala yang telah kau tentukan pasti berhikmah, Engkau tunjukkanlah yang terbaik."

Esok itu adalah qadha' Allah. pena sudah kering, segalanya telah pun tertulis. Jangan biasakan berkalau. Ah, galau!

Sekian, wassalam.

1 comment:

ismifarza said...

macam penah di'mention'kan samsul maarof tu..apa ek?