Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

09 September 2012

Belajar dari kehidupan

Alhamdulillah, semalam berjaya menggerakkan diri ke Majlis Rumah Terbuka Pejabat YB Haniza Talhah, DUN Taman Medan. Tengok keadaan masyarakat, kut satu hari jadi YB? haha!

Dari kehidupan kita selalu belajar sesuatu kan?

Rumah Terbuka DUN Taman Medan, Malaysia.

Situasi 1
Ada seorang lelaki, bolehlah kita kategorikan sebagai abang/pakcik (mengikut pandangan saya lah), beliau memakan aiskrim sambil tangan sebelah lagi memegang pinggan yang telah dipenuhi hidangan lain. Mungkin beliau sudah kenyang atau mahu bersegera pulang, jadi dia hanya memakan aiskrim nye sahaja dan tidak menghabis kan kon dibawahnya. Lalu kon tersebut dibaling sahaja ke atas jalan.

Saya memandang rakan dan rakan memandang saya. Soalan pelik dan aneh berlangsung diantara kami tanpa suara. Hurm.

Situasi 2
Saya lihat dari kejauhan seorang makcik yang agak tua bersusah payah dengan tongkatnya datang ke rumah terbuka. Lambat-lambat, akhirnya sampai jua. Setelah menyapa dan bersalaman, saya biarkan dia masuk. Tetapi tidak lama kemudian, dia keluar semula. Terkejut saya, jauh2 dia berjalan tapi satu makanan pun tak dijamahnya. Rupa-rupanya dia datang nak ambil sumbangan, tapi tak ada kupon. Bila dengar balik penjelasan pihak penyumbang, makcik tu memang dah selalu sangat dapat sumbangan, jadi kali ini sumbangan hanya untuk yang tak pernah dapat.

Sesuatu yang tak betul saya rasa. tapi hanya perasaan yang disimpan dalam hati.

Di suatu tempat, Syria

Situasi 3
(saya tak ke Syria, saya hanya jumpa ini di Facebook ^___^)
"In Syria, a young five year old girl has been memorizing the Qur'ān at an incredibly fast rate. So, her teacher asked her, 'Why are you memorizing the Qur'ān so quickly?'
The young girl replied, 'Because I don't know when I'm going to be martyred!'"
– [Sh. Nabīl al-`Awadī]
Dari ketiga-tiga situasi ini, silakan anda yang membaca dapatkan pengajaran dari nya.

No comments: