Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

07 October 2012

Seminar Baitul Muslim

Alhamdulillah, perancangan yang telah di buat sejak sekian lama akhirnya telah pun terlaksana. Eheh, macam besar dan hebat sangat je perancangan, walhal merancang nak pergi program je kan..

Tapi, bukan nak cakap apalah kan.. tak dapat dinafikan bila kita nak buat benda-benda baik ni memang kita akan diuji. Antara contohnya, last minit mulalah ada perasaan-perasaan yang macam, aku tak sihatlah, xdapat pergi. Atau, banyak kerjalah xdapat lah. Tapi syukur sebab One Heart Solution buat program ni berbayar, atleast adalah jugak penguat untuk datang kan.. (Sila ikhlaskan hati datang program ye kawan-kawan)

Pagi-pagi lagi surely kita akan berperang dengan perasaan malas. Dah seminggu kerja keras dan sakit kepala melayan kerenah bos dan client. Haruslah selaku manusia normal biasanya kita akan rasa, hei! aku perlu waktu break, aku nak tidur dan rest sepanjang hari!! Dan, alhamdulillah dapat jugak melawan perasaan tersebut. terima kasih untuk Awanis sebab datang awal pagi dan melenyapkan terus syaitan-syaitan yang dari tadi duk cucuk supaya rilek2. hehe.

Maka, dapatlah hari ni aku habiskan program BM ni dari 9 pagi - 10.30 malam. Meskipun termasuk kali ni dah berkali-kali aku menghadiri program BM. Tapi aku rasa setiap satunya ada ruh yang berbeza. Almaklumlah, penceramah pun bertukar ganti kan. Tentulah sharing pun lain. Tapi InsyaAllah misi akhir dan objektif nya tetap sama, supaya para peserta yang nak berkahwin, jelas dengan niat sebenarnya mengapa nak kahwin.

Yang aku nampak, pasca-program Awanis nampak berkobar-kobar untuk mula melipatgandakan usaha dan strategi. Mula fokus untuk set time frame (?) :) hehe.. Wahai readers Bioinfo yang membaca sila doakan beliau semoga dipermudahkan jalan ^___^ ehem2 jangan lupa dengan the rest of us yang belum bernikah jemput sisipkan nama kami-kami skali dlm doa (termasuk penulis k!tq.)

Disebabkan risau penangguhan penulisan entri ini sehingga hari esok akan menghilangkan separuh dari ruhnya, maka aku tulis kan hari ni jugak. Point form je lah kan.. Sila bersedia kerana point akan menjadi panjang (saya ada masalah merumus masa sekolah menengah, so rumusan pun tetap akan panjang)

Slot 1: Pengurusan Hati (Ustaz Pahrol Mohd Juoi)

1. Semua manusia itu tidur, dan hanya terjaga bila mati - Saidina Ali
2. Jika lelaki melihat perempuan sebagai sekadar simbol sex, maka samalah mereka dengan binatang - AlFarabi
3. Manfaatkan persamaan dan uruskanlah perbezaan
4. Setiap anggota kita dijadikan berpasangan kecuali hati, kenapa? sebab pasangan kepada hati kita terletak pada pasangan kita.
5. Jgn cari kebahagian dalam rumah tangga tetapi bawalah kebahagiaan itu kedalam rumah tangga
6. Hati manusia ni Allah yang pegang, jadi kalau nak seal kan antara dua hati perlulah baik hubungan dengan Allah, maka dia jugalah yang akan seal hati kita dengan pasangan
7. The first step of love is to hear
8. Kita jadi jahat bukan sebab kebetulan tapi dek kejahatan yang berulang-ulang.
9. When you judge people you have no time to love them.
10. Setiap orang ada self talk tersendiri, dan jika 90% self talk nya adalah negative (cth aku tak boleh buat, ni mesti tak boleh siap hari ni.. etc) maka dia adalah manusia yang mempunyai self-esteem yang rendah. Dan lama-kelamaan akan menjadi toxic people yang suka menghasut orang untuk menjadi sepertinya juga
11. Cintailah Allah dan Rasul sebelum mencintai pasangan.
12. Lama kelamaan orang yang baik akan kelihatan cantik bukan kerana dia berubah menjadi cantik, tapi mata orang yang melihatnya yang telah menukar definasi cantik itu sendiri
13. Muda saat terbaik dekati Allah, dan persiapan kahwin yang terbaik adalah dengan mendekati Allah
14. Bila kita ada Allah, kita ada segalanya. Bila kita hilang Allah, kita hilang segalanya.

wah, satu slot pun dah ambil masa dari tengah malam -> tertidur -> bangun tidur. @_@ tapi rasanya satu slot ni pun memang terbaik dah.. (Tambah slot-slot lain memang lagi terbaik lagi) InsyaAllah semoga perkongsian ni memberi manfaat.

Jika berkelapangan aku usahakan untuk share other slot. Klu tak sempat, atau takda post baru lagi tentang seminar BM ni, tandanya aku nak galakkan kalian pergi sendiri program ni.. ada lagi Feb next year.

Terima kasih sudi baca. ^__^

6 comments:

Basyirah Abd Rahman said...

Wah bagus ni! Sbnanye BM ni juga bagus klu yg dh kawin pegi. boleh improve kan diri dn pasangan..
hehe.. thank you for the notes taken. Seronoknyee..

siti sarah aisyah said...

betul sangat tu basyi!! kalau yang namanya ilmu tu memang takde limitation untuk spesifik person. :)

... said...

wah, feb thn dpn..nampak gaya mcm wa blh p la kot..keh3x..

SI PENGEMBARA JALANAN said...

SEMANGAT!!!!!! ;P

SaMihaH said...

share la slot ustz Zaharuddin.. :)

personal view kita, seminar BM untuk b4 kawin,ringan coz melibatkan persiapan diri, tp itulah persediaan dan ilmu asas yg penting.. utk yg dh kawin lg2 bgs pegi seminar gak.. isunya pelbagai, berat.. dari kewangan hinggalah bab anak, melibatkan 2 hati yg berlainan planet ni mmg mencabar..

pas kawin rajin2 gi seminar gak ye.. ehehe :p

siti sarah aisyah said...

miha, cakap kat kak mash kan?

hahaha..

ok, nanti i godak balik buku tu.. slot ustaz zaharuddin pun interesting.. antara yg kte ingat..

"kalau yang meneman dating tu adik kecik yg duk main game, tu tak dikira manusia tu. so sama je la dgn dating berdua tanpa teman"