Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

22 October 2012

Seminar Fesbuk Power

Bismilahirahmanirahim..

Assalamualaikum dan Selamat pagi semua,

Sejak dari Jumaat lepas sehinggalah semalam iaitu hari Ahad, aku telah mengahadirkan diri ke program Advanced Fesbuk Power. (apa-apa je lah program yang aku pergi ni kan.. hakhak) Program dia, oklah. hehe. cakap ok macam tak ok je kan? kehkeh. Banyak info baru yang diterima untuk optimize-kan penggunaan FB dalam bidang perniagaan. Ada diantaranya, kita/aku dah tau pon cuma tak begitu aware tentangnya.. atau orang selalu cakap take-for-granted.. Tak kata semualah kan sebab tak semua gunakan FB untuk meniaga kan?

Berikut aku kongsikan beberapa ilmu tentang FB Fanpage ni.

1. Bila kita mula meniaga dalam FB, jangan sekali-sekali hard-sellingHard-selling ni maksudnya, kita nampak macam push orang untuk beli produk kita. contoh biasa dalam FB, kita tag orang dalam gambar produk kita. Orang boleh menyampah dan automatik dislike page kita. Kalau dislike je ok dah, buatnye die report FB cakap page kita offensive. ahahaha~ habislah..

2. Keep update FB fanpage korang dan share di FB profile so orang akan notice, eh page apa lak ni? tengok jap. Kalau dorang tengok best dorang pun like. Kalau korang nak paksa dorang like pun boleh jugak, tapi pastikan kawan-kawan yang kita kenallah. Paksa yang baru semalam kenal, silap hari bulan korang pun dia unfriend nanti

3. Built engagement. Bina relation yang kuat dengan fan korang. Jangan setiap kali update fanpage tu korang cerita pasal produk, sapa tak bosan kan? Update la dengan status/imej/video yang lucu atau menarik  minat orang nak baca. Sebab biasanya orang akan beli dengan kita bukan sebab barang/harga sangat, tapi sebab relation kita dengan dia. Tak gitu? Kalau produk korang memang tiptop lagi bagus, tak semena-mena orang akan dengan baik hati akan tolong share kan pasal fanpage/barang anda. Seronoknya!!

Aku share kan 3 je lah, nak lebih-lebih korang pergi lah sendiri eh. haha! takpun meh datang jumpa aku, kita open table. :) (Sebenarnya, aku pun malas nak taip panjang-panjang ni)

Tapi yang aku nak highlight kan.. korang punya revenue nanti, tinggi mana pun jangan lupa zakat dan sedekah k! Dunia nan sebentar ni, mudah sangat dunia nak beraja dalam hati kita. Jadi hati-hati menjaga hati. Selamat menjadi seperti Usman b Affan dan Abd Rahman b Auf. Menang dalam harta, menang dalam iman.

Good luck!

Satu yang aku paling pelik dari aku kecik aku banyak kali di sogokkan dengan program-program berunsurkan keusahawanan ni, tapi sampai sekarang pun tak start meniaga lagi.. :(

* untuk sahabat yang bergiat dalam dakwah, anda juga peniaga dan produk anda pastilah dakwah itu sendiri. jom fikirkan, macam mana nak jadikan produk dakwah ni lebih orang nak dari produk-produk di pasaran semasa. ;)

** Don't play-play with Facebook wo!. Sekarang dah rasa FB semakin bahaya. Insecure!

2 comments:

udez said...

thx ecah..hrp jugak dpt peluang g program camni..teringin..free kah?huhu

Merentas Horizon said...

ofkos berbayar! hehe tapi I punya ofis la bayarkan. pekej paling murah kurang seringgit RM1K. Bolehla start mengumpul ye ude :)