Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

04 November 2012

swing~

Jika maksiat di analogikan seperti makanan, agaknya rasa apakah ia? manis atau masin? ada yang kata manis itu sedap, ada yang kata masin itu lazat. yang pasti rasanya mesti enak. jika tidak, mengapa ramai yang tersekat tak terlepaskan apabila telah terjebak. kan?

astaghfirullah.

pagi ni terdengar Tanyalah Ustaz, katanya menurut syekh arab.. internet adalah jalan mudah untuk kita membuat maksiat. bermaksiat ketika bersendirian, apabila berjumpa dengan orang kelihatannya biasa saja. yang begitu menakutkan fenomena ini tak sekadar menyapa rakyat kebanyakan, malah yang lebih memeritkan apabila melibatkan mereka yang bergiat dalam jamaah dan dakwah.

woah~
seram.
kan?

inilah yang diertikatakan sebagai muflis akhirat. giat beraktivitas pelbagai ruang dan peluang, gemar beramal dan membantu masyarakat. tetapi apabila sendirian, mata, telinga dan tangan dibiar merayapi sesuatu yang tak ingin kita fikirkan.

nauzubillah.
astaghfirullah hal a'zim.

kadang-kadang, bila sendiri aku selalu terbayang bagaimana agaknya di akhirat nanti. saat aku terpandang rakan-rakan yang sama menggerak ummah, pakcik makcik, dan solafus soleh terdahulu duduk di makam indah disyurga, akankah aku berpeluang duduk sebaris dengan mereka?


takutnya akhirat.
we always think about heaven, but we often forget that hell also there! aiyark~

bagaimana kau merasa bangga akan dunia yang sementara,
bagaimanakah bila semua hilang dan pergi meninggalkan dirimu..

ada satu perkara yang kak lin cerita tadi mengetuk kotak pikir ku. perempuan ni senang nak masuk syurga, lelaki pulak kalau nak masuk syurga, kena tengok dulu macam mana isteri dan anak-anak dia. terlaksana tak segala amanahnya. terjaga tak aurat dsb. meskipun demikian ramai dari perempuan ni jadi kayu bakar api neraka. kan?

double seram, tambah seriau.

^mood hujung minggu ni betul-betul swing. hmpfh..


I'm walking while searching. i've walked this path this far, but where is me? Searching for myself, that might
take forever. Can i feel tired now? or is it too early?

No comments: