Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

30 January 2013

Pro-mo-do-ro Technique

Assalamualaikum wbt.

Semoga semuanyas sihat-sihat dan baik-baik hendaknya. InsyaAllah, jadi orang Islam ni, semua pun baik. iaitu bila mendapat rezeki/kebaikan dia bersyukur, dan apabila ditimpa musibah/keburukan dia bersabar. Win-win situation kan. Hebat kan Allah! Sentiasa nak bagi kita menang. So, pilih! hehe.

Oh, seperti yang dijanjikan, kan hari tu cakap nak share something from program Productive Muslim kan? So, here one!

Teknik Promodoro

Pernah dengar tak? apakah itu promodoro? hehe.. aku pun tak berapa sure dari sudut asal-usul lebih lanjut, yang aku boleh nak rekemen, teknik ni memang berkesan lah untuk aku. Kalau nak baca lanjut tentang promodoro, boleh lah baca dari sini. InsyaAllah boleh mendapat maklumat yang lebih tepat dan terperinci.

Ok, teknik promodoro ni adalah satu teknik untuk kita mengawal waktu kita. Yelah, macam yang kita sedia maklum kan.. kita ni memang banyak kerja. Siapa kat sini tak banyak kerja? Jadinya, bila banyak kerja ni, seringkali terjadi, kita sendiri cramp. brain freeze, taktau nak start mana dulu. Tak gitu?

Perkara macam ni lah yang kita nak avoid sangat jadinya kita kena berstrategi! Sebab kalau tak berstrategi memang lingkup kita kak oi!

Macam mana teknik ni dapat membantu? dengan cara ni kita kena blok kan masa kita untuk tiap-tiap 30 minit. 25 minit untuk tugasan dan 5 minit untuk rehat. Promodoro ni kitar dia 30 minit. Dan setiap 4 kitar promodoro, kita boleh rehat panjang sikit dalam 15 minit (tapi kalau korang dah masyuk ngan kerja, korang maybe akan rest for only 5 minute)


1. Plan your work

Bila masuk je pejabat, jangan terus-terus bukak email! (Ini sangat tidak bagus sebab akan mencelarukan lagi list sedia ada) Berdasarkan list-panjang kerja kita yang tak siap lagi tu, List kan satu persatu berdasarkan tahap pentingnya. Ingat, yang penting tak semestinya urgent ye! So list kan semua yang penting. Lepas tu, kat bawah buat satu lagi tajuk, urgent/sudden cases. Untuk kes-kes urgent dan datang secara tiba-tiba boleh lah list kat bawah tajuk tersebut.

2. To do list

Sekarang list panjang dah ada, mulakan dengan no.1 dalam list mulakannya dengan menekan button start pada timer anda. setkan untuk 25minit. Anda hendaklah fokus dalam membuat ini selama 25 minit, jangan biarkan sebarang sumber luar mengganggu anda dalam tempoh ini. Kiranya ada call - tugasan baru masuk (avoid to pick personal call) jangan terus buat, masukkan dalam list urgent tu dulu. Atau ada orang datang minta tolong, pun letak dalam list sudden case dulu. Kalau kes tu ada time limit, contoh kena hantar minggu depan. So, masukkan dalam inventory list, dimana yang dalam inventory list ni.. korang boleh lah masukkan dalam planning esok plak. Tapi untuk kes yang urgent nak hari ni.. bolehlah korang buat after siap tugasan penting korang tadi. Satu task mungkin tak sempat siap dalam satu kitar promodoro. Contoh korang nak buat minor research.. memang tak cukup 30minit. Ini tak da masalah, just after 25 minit, take rest 5 minit kan? masa tu letakkan 'x' pada hujung list no.1 anda. Cth:

 a. Research on Currency Chart Function - X X X

Lepas habis rehat 5 minit sambung lagi dan lagi sehinggalah siap. Aku nampak cara ni penting untuk menjaga fokus ketika berkerja!

There are no such multitasking person. It was a myth. It just our brain swap too fast till we thought we are multitasking person. - Bro Faris, Productive Muslim Seminar

3. Review

Bila kita rekodkan 'x' tadi tu, dapatlah kita guna untuk later on punya planning. kita boleh nampak dah berapa lama masa kita ambil untuk kes-kes macam ni/tu. Dan dari sini jugak bolehlah kita tengok produktif ke tidak kita dalam sesuatu hari tu. ^____^

Sebenarnya, aku berjaya cuba teknik ni hari ni dan alhamdulillah, ada satu kerja aku yang tertangguh dekat 2 bulan.. akhirnya berjaya disiapkan dalam tempoh 4jam setengah. :) Inilah akibat sering tertipu dengan statement. "Kerja ni urgent, siapkan ni dulu" Sehingga aku pun dah terabai mana-mana tugasan aku yang lain.. siapkan urgent punya pasal kan..

Walaupun, aku rasa nak sambung lagi.. tapi, nanti lewat sangat masuk tidur.. lari lak Sleep Cycle aku kan. So,see you then! Till next tip. Selamat mencuba!

nota1: jika tak paham, sila lah buka link aku bagi kat atas tu, dia ada bagi PDF note panjang lebar dia cerita pasal ni.
nota2: cara ni mungkin applicable for orang pejabat kut. pada guru-guru.. hei! u already got your schedule isn't it?

4 comments:

udez said...

thx ecah..really help!

Merentas Horizon said...

bagus!sila ajar org lain jugak. hehe..

udez said...

share kat blog or fb la..boleh?hihi

Merentas Horizon said...

pun boleh udez pun boleh..