Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

11 January 2013

Reminisce of the past

Wah, begitu poyo rasanya status semalam! Last-last tak masukkan pun lagi calendarnya.
Anda yang terdetik hati untuk berubah, tergerak rasa untuk menjadi baik.. Cepat-cepat tangkap dan peluk kuat-kuat perasaan itu. Dan jangan lepaskannya.
Boleh jadi itu Makcik Hidayah. - Angel Pakai Gucci
Ok, mari kita ber-reminisce cerita lama :) (bagi chance la kan..terlebih feeling lak tetengah malam gini)

May, 2006
"Ustazah, saya dapat UM"
"Ok nanti akan ada orang yang contact awak kat sana"

Jun, 2006 (Sehari selepas Haluan Siswa)
"Hari Khamis ni free tak?"
"Free"
"Jom kita pegi Iftar" - aku terima mesej dari Kak As. Kakak yang aku tak pernah kenal, cuma bagitau yang dia dapat nama aku dari ustazah aku masa matrik.

Berbekalkan keyakinan yang itu, maka.. aku gagahkan diri tunggu Kak As pada petang Khamis tu di Dataran Sains. Tak pernah jumpa, tak pernah bercakap. Hanya bersms. Jam 6.30 petang di Dataran Sains, sendiri.

"Eh awak tak balik lagi?"
"Blum tengah tunggu sorang kakak"
"kakak mana? awak kenalke?"
geleng.
"beraninya awak ni. awak betul nak tunggu ni? kalau nak saing dengan saya jomlah sekali"
geleng. aku kental nak tunggu Kak As.

Dan dari situlah hidup aku bermula. Sebuah perjuangan InsyaAllah. :) pahit manis, semuanya.

Sehingga hari ni, aku tumpang gembira melihat sahabat-sahabat / adik-adik yang juga bermula sepertimana aku. Hidayah, rasanya memang manis. Betullah macam jatuh cinta (mungkin?).. ada sesuatu kekuatan yang menolak untuk terus mendapatkan meski apa pun yang menghalang.

Toleh ke kiri, melihat seorang kawan yang bergementaran untuk menghadapi hari pertama berbulatan gembira (ah rasa itu, Subhanallah.. indah!) Toleh ke kanan, melihat seorang adik, yang meninggalkan roommate nya yang masih bersiap-siap, semata-mata nak sampai on time ke bulatan gembira. (Masha Allah! :) )

Lihatlah, kekiri kanan depan dan belakang, semua orang disekeliling kita sedang berusaha membaik. Tanyakan diri, sejauh mana aku telah membaik? Astaghfirullah.

Ingat, bukan selama mana kita telah berusrah, bukan selama mana kita telah menganut Islam itu yang dikira, tapi sejauh mana telah kita amalkan Islam itu sendiri. Sejauh mana kita berubah setelah kita diberi faham tentang Islam itu. *cry*

Sumber: Muharikah.com

Rasa ini, mohon berkekalan. Biar mekar, biar hingga hujung nafas! Doakan, ayuh sama saling menguatkan.

No comments: