Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

13 September 2013

Bagaimana media mempengaruhi pemilihan kerjaya

Masa kecik, aktiviti paling hit aku adalah menonton drama melayu.. eh eh.. sebenarnya tak terbatas pada drama melayu saja.. semua pun aku layan. Bila kanto tengah hit aku layan kantonis. Mandarin pun tgk. Bollywood, indon.. venezuela. Ok pendek kata semua jenis drama lah yang sempat..

Ok berbalik pada drama melayu. Kalo ingat2 balik citer melayu zaman tu, asal gi kerja je mesti masuk pejabat.. pakai baju smart2.. ada kubikal sendiri.

So as time passes.. aku punya otak da ter-implement dengan satu fakta yang begitu bias dari media.. kerja = pejabat.

Mak abah yang bekerja sebagai guru selalu menasihat anak anak untuk jadi guru jugak.. tapi aku pun xpaham.. tidak tidak jugak perasaan aku ke profession tersebut. Yelah jadi cikgu ni more than half dari masa ditempat kerja adalah dalam kelas! Dan berbalik kepada aku punya equation tentang kerja tu.. maka tak valid lah kan?

So time pass by, and habis belajar aku dapat offer kerja dengan boss lama aku which is kawan chat aku jugak. Eh eh? Kerja pejabat! Hehe..

So macam tulah citernya..

Dan tahun ni dah 4 tahun aku bekerja kat PJ. ya macam dalam angan angan aku, dalam pejabat. Wink2.. hehe..

No comments: