Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

21 August 2014

Khusyuk dan Kunci

How can you steal my heart without my permission,
Therefore, i've become a person without a heart.

Hari Selasa share cerita dari wassap, hari Rabu cerita share dari FB. haha! Bukan malas lah, memang cerita tu rasa bermanfaat. So, aku share lah.

K takpe, hari ni aku cerita pasal apa yang berlaku last week. Agak mendebarkan, tapi berjaya diharungi dengan hati yang kejang.

Hari Khamis lepas, aku ke Kafe Trauma macam biasa ada perjumpaan mingguan dengan orang2 yang disayangi :) Masa aku sampai, semua takde lagi. So, aku duduk kejap kat meja panjang ni habiskan bacaan. Sampai ke Isyak tak siapa muncul, aku pun pergi la surau sembahyang dulu. Habis Isyak, aku keluar, eh diorang da sampai duduk kat meja panjang hujung satu lagi.

Maka berlangsunglah sesi sharing is caring. Malam tu topik dia, mencari khusyu dalam solat. Keypoint dia, nak khusyu' perkara pertama kena mencintai Allah. Nak mencintai Allah, hati kena bersih. Camner nak bersihkan hati? ada tiga cara..
1. membaca Alquran
2. bersolat
3. di majlis ilmu
kalau kat tiga tempat ni tak jumpa, maka mintalah Allah semula hatimu. Sebab hatimu sudah tiada.
Di akhir zaman ni, ramai yang sembahyang tapi sebenarnya tidak. Maksudnya tidak khusyuk dalam solat. Hanya mengerjakan tetapi tidak mendirikan. Macam mana boleh sujud kepada Allah, tetapi fikiran kepada kerja atau lain-lain.

Astaghfirullah..

Ayuhlah sama-sama baiki diri. Terutamanya solat kita, jangan sampai kita solat sepanjang hayat tapi satu pun Allah tak terima.

Nauzubillah..

Ok then aku kupas sikit lah pasal Fear & Sadness dari Ustad Nouman.


Habis discussion 11 lebih juga memandangkan semua pun bersemangat nak share cerita. Ya lah dah lama tak jumpa :)

Lepas bersalaman semua, kami berpisah. Aku naik ke tingkat 3A tempat parking. And.. the story begin.
Aku raba poket seluar dan beg.

Kunci takda! Oh man! Fear come..


Jam da 11.30malam. Aku tinggalkan makanan dan beg buku tepi kereta. Then lekas-lekas aku turun semula. Masuk surau, tengok telekung dan sejadah. Takde. Keluar balik tengok dekat tempat kitorang duduk. Kosong. Tempat yang memula aku duduk tu, ada dua orang lelaki sedang duduk. Cleaner aku rasa. So, aku tengok dari jauh je. Macam takde.

Naik balik. Aku call kak siti. S.O.S minta bantuan kunci tambahan. Kesian kak siti, dahlah tengah tidur. Mesti dia cannot brain. Tapi aku da gelabah ayam kat situ kan. Pastu aku cuba bertenang. Aku terbayang mungkin sangkut kat sejadah masa lipat. Kut?

Aku turun lagi sekali. Masuk surau dan cek satu satu sejadah. Satu satu telekung. Argh! memang takda! Keluar. Aku tengok tempat ktorang memang takda. Aku tengok tempat first balik. Nak tanak aku kena cekalkan hati bertanya kat brother bangla yang sedang berehat tu! Beberapa langkah nak sampai, sorang brader bangla ni pandang aku, dia macam tau aku tengah cari barang.

"Kunci?"
"Ya"

Dia gi ke bilik dia, dan ambil kunci.

"Mana jumpa?"
"Sana meja" sambil tunjuk kat meja first yang aku duduk.
"Terima kasih ya!"

Phew~ lap peluh!

Alhamdulillah. Selalu macam ni, bila baru je cerita sesuatu bab. Terus je direct kena. Baru citer pasal Fear & Sadness. Terus diuji. Couldnt say much,

Love u Allah! till then..

*semalam baru citer pasal abam bangla. Terus jumpa abam bangla yang baik. acaner..

No comments: