Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

04 September 2014

C Family

Ok hari ni aku nak perkenalkan korang dengan keluarga C.

Ni mengikut pemahaman aku lah kan. Kalau salah tolong tunjuk ajar.

sebabkan aku malas, so aku paste kan dari website lain. :P

C? A lightweight language, useful for non Visual apps (i.e. system tools and utilities).
C++? The most complex language- useful for nearly every programming task on Win 32 and .NET.
C#? also known as C Sharp. The most modern of the three languages, available only on .Net. Nearly as powerful as C++.
source: Cplus

ada satu lagi tambahan..

Objective-C is a general-purpose, object-oriented programming language that addsSmalltalk-style messaging to the C programming language. It is the main programming language used by Apple for the OS X and iOS operating systems, and their respectiveapplication programming interfaces (APIs), Cocoa and Cocoa Touch.
source: Wiki

Ha itulah serba ringkas aku perkenalkan tentang keluarga C ni. Boleh tahan besar jugak keluarga dia. Nampak macam malas nak pandang, tapi berdasarkan rekod dari Tiobe Index sehingga Ogos 2014, C sekarang ni dah jadi bahasa paling popular, menjadikan Java (tahun lepas 1st place) jatuh ke tempat kedua. Oh ya, Obj C pun da makin popular, da naik ranking ketiga. :) (So Sarah, chill and keep paddle!)

Sebenarnya sejak aku pindah ke PFCC inilah perkara yang sangat crack head aku. Aku kena belajar Obj C.

Then, bila aku stress aku pun taip post baru, schedule! Haha.

Sekian. :(

No comments: