Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

03 September 2014

having a pet

dalam rekod akulah kan, aku tak pernah lah mendapat lintasan hati untuk memiliki dan memelihara binatang peliharaan, seperti kucing mahupun arnab.

Kenapa?

Entah. tak rasa berkeperluan pun. Lagipun, mungkin masa kecik aku ada adik beradik yang ramai. Pastu tinggal kat rumah teres, dimana budak2 teres tu pun satu sekolah. So, main dengan diorang pun dah seronok kut? Kenapa nak pet lagi kan?

hehe.

Seingat aku idea untuk ada pet ni muncul dalam family aku setelah aku pindah ke lot banglo (cewah banglo sangat) kat pendalaman. Dimana, adik aku yang bongsu dah susah nak access kawan2 seusia. Aku baya-baya dia da duk asrama. Lagi lah xde rasa nak pet.  

Jiha adalah yang pertama mengusulkan nak binatang peliharaan. Maka kitorang (as in family) pernah bela ikan, kucing (datang sendiri) dan arnab. Yang memilukan hampir semua mati kojoi camtu jer. kurang kasih sayang dan penjagaan rapi. sobs. 

Sekarang ni, kitorang dah tak bela binatang lagi. Kalau ada pun kucing lah yang datang2 minta makanan, mak je selalu bagi muka. Satu hal yang susah bila ada pet ni., bila nak bergerak. Cth nak balik kampung lama. Jadi, the last tragedy is kematian arnab. Sejak tu kami tak de dah rasa nak bela pet. (Ok, sebenarnya setelah itu adalagi jugak kematian kucing, kena makan ngan pe menda ntah. Kami kuburkan je belakang rumah. Maksudnya da banyak jugaklah kubur binatang belakang rumah ktorang. maybe dah boleh buka tanah perkuburan haiwan kut? huhu)

kat opis.

member sebelah meja aku duk bela musang pandan dan hedgehog. Bila dengar dia cerita pasal 'babies' dia, sebenarnya susah aku nak reply back. Sebab we r totally from diff pole of the world (in term of living with pet) Haha. 

Jadi aku selalu dengarkan sajalah. The least thing i can do for her :)

No comments: