Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

15 October 2014

Basic response

contoh basic response adalah, bila orang memanggil,

sarah!
ya.

anda jawab. itu adalah basic, kalau advance boleh jadi ada tambahan lagi dibelakang ya,

sarah!
ya mak, sarah kat dapur ni.

macam tu. 

ini adalah perkara yang sangat common. semua orang dah belajar sejak kecil. 

masa beredar, dan zaman berubah. 
sekarang dah ada whatsapp, telegram, we chat etc. 
semua dah online. 

aku selalu hairan kepada orang yang tak boleh nak connect current situation (yang dah bertukar kepada online) dengan basic response tadi. T.T

bila orang whatsapp/ telegram kita. maka, adabnya balas. lambat macam mana pun, yang penting response. (ye la tak semua orang afford nak subscribe data plan, tunggu jumpa wifi) tapi aku rasa yang ni mungkin jarang terjadi. sbb personal message.

fokus kepada perbualan kumpulan. whatsapp/telegram group. aku harap at least kalau ada yang bertanya kau response la. sah2 kau dalam group tu. !== jangan lah sampai orang terpaksa nak pm one by one. *sigh*

aku selalu terkenang quote ini,
kalau tak dapat membantu, janganlah sampai menyusahkan.

semoga kita tak tergolong.
wallahualam.

No comments: