Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

06 October 2014

Kesungguhan Kerja

"Bukan soal tau berniaga atau tak, tapi kesungguhan kerja tu yang penting"
Adik lelaki duk sembang ngan mak pasal kerja nya yang berat tapi gaji ciput. pastu dah rasa nak berenti lagi. Itu komen mak pada dia. Sekali gus aku yang masih duduk2 pasca sarapan merasakan sentapannya. Sentap mak! aih..
"Kesungguhan kerja tu yang takda dalam family kita"
aku senyap. mengiakan. memang betul. kalau scan balik sorang2 punya personaliti yang paling ada hanyalah mak. Mak cakap, itupun dah makin pudar sejak tahun2 nak bersara nih. Aku rasa logik lah. Katalah mak kerja dari umur dia 21 tahun.. sekarang umur mak dah 54 tahun. So, dah 33 tahun kerja. Logik lah ada rasa kurang dah spirit tu. Ni aku, baru berapa tahun kerja dah selalu mengomel. Haih!

Walaupun perbualan tu sebenarnya isu dia pasal adik aku. tapi, normallah untuk manusia yang berakal, untuk refleks kan tiap kejadian tu dengan diri sendiri. kan?

kesungguhan kerja.

T.T

bukan takat di ofis je sebenarnya. ia meliputi konteks yang lebih besar sebenarnya. baik kerja mengemas rumah, kerja2 kesukarelawan, kerja2 kepartian, kerja2 kebajikan mahupun yang lebih penting dan utama kerja untuk Allah. ya, beribadah. Kalau kita mampu bersungguh dalam membetulkan ibadah kita pada Allah.. insyaAllah untuk bersungguh dalam membuat amal2 lain tu pasti dah takde isu kan.

*sigh*

aku berazam untuk perbaiki yang itu, kesungguhan!
azam sempena aidil adha.
doakan.

Salam Aidil Adha semua >.<

No comments: