Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

31 October 2014

Penjelasan Syed Azmi Al Habsyi

Semalam setelah aku berpikir-pikir, aku pilih untuk berada di luar kebiasaan. Hehe. Ingat tak aku punya post lepas. Ada banyak pilihan untuk program pada hari Khamis malam. Tu tak masuk lagi semalam, ada lagi satu program kat unisel. tapi unisel ni dah luar kawasan, luar dari radar tu. tak jatuh sunat muakad nak pegi :P

Jadinya untuk senarai lepas, aku pilih untuk ke program AKHI. Akademi Kepimpinan Kapten Hussein. Hihi. Korang tau tak Akhi ni menda? akhi wa ukhti? bukan. Akhi ni adalah satu akademi untuk membentuk pemimpin muda umno. :) power ar sekarang kan.. siap ada akademi. cantik gak! macam masa aku gi kelas Google dulu, cantik opis dia.

Ok, terus kepada tajuk.

Menurut Syed Azmi, dia memang sengaja purposely letak tajuk dia begitu untuk bagi catchy dan memanggil. (yes, dia betul-betul berjaya memanggil) 

Lepas dia promote kan poster dia tu, media asing yang first contact him. Objektif asal adalah sekadar pembelajaran. Macam mana untuk kita membantu anjing yang dalam kesusahan dan overcome the fear toward dog.

Flow asal majlis adalah, ustad akan bagi ceramah, lepas slot ustad, akan ada animal rescuer slot yang handle anjing ni, ajar macam mana nak calm the dog, and after that, pegang untuk selamatkan dia. Lepas belajar yang ni terus ke next station iaitu sertu. 

 .. it went overboard, 

Menjadi kelam kabut bila:
1. crowd luar biasa ramai. team syed menerima registration sebanyak 300 orang, hence they prepared for 500. end up yang datang 1200 orang
2. tak cukup sukarelawan. sukarelawan hanya ada 40 orang untuk handle 1200 orang, couldnt manage to control the crowd (aku rasa mcm faham perasaan ni, bila kita anjurkan event dan crowd over ramai memang susah kita nak handle)
3. media asing came. some sukarelawan are focus to kawal ustad dan syed supaya tak mengeluarkan atau menjawab soalan2 berbentuk provokasi. so tak sempat nak jaga peserta
4. bila peserta sentuh anjing, rupanya naik syok pulak, sampai mula la rasa nak peluk. anjing cute plak tu kan. 

Apa pun saudara Syed ni memang truly appologize untuk benda yang dia overlook lalu menjadikan kekecohan sedunia (aku rasa satu dunia?korang rasa cmner?) 

.. its a different kind of project and we never know what kind of reaction from the public

But as everything have another side of a coin, 
aku rasa event ni sebenarnya lebih mendidik non-muslim. 
1. everybody in harmony. non muslim try to help understand their pet. 
2. public mesti bawa 1.5L litre air utk sertu. non-muslim share their water for muslim to sertu 
3. 70% produk sertu from JAKIM bought by non-muslim sebab senang dia orang nak cuci kitchen utilities diorang for case of muslim friend come to their house.
if we dont try we dont know..im learning, thats y we agree to disagree..give us the voice to be heard..
- Syed Azmi
a good things thou.
new approach always came with rejection. keep it up bro!

p/s: moral yang aku dapat, thats why Allah tak bagi kita touch a dog. rupanya dog ni bleh bagi feel syok rupanya? ok, tu citer dog, try relate kan pulak kenapa takleh couple before nikah? Subhanallah, another level of knowledge unlock. Everything came with hikmah. right?

case closed. 
pen-off.

2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Merentas Horizon said...

terima kasih offer nya syahmi.

insyaAllah saya akan bergerak bersama iBantu Selangor untuk bantuan mangsa banjir.

moga dimudahkan urusan membantu mereka yang memerlukan :)