Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

04 November 2014

Tukar Tayar (3tahun)

(Ok peringatan post ni untuk aku nyer rekod jer. ingatan dah tak bape nak power sekarang)

Last year bulan sebelas aku servis kereta, dan abang sebis tu kabo, dah sampai masa aku tukar tayar. Akhirnya setelah setahun bertangguh, hari ni barulah Vijay menggunakan tayar baru. ahaha~ terimakasih tak terhingga buat saudari siti hajar (owner blog tempat lain) yang begitu bermurah hati untuk membantu aku dalam operasi menggantikan tayar ni. Dia gi sorang je k tukar tayar selepas survey kt internet kedai tayar pilihan ramai. ensem giler kakak aku sorang ni (dahlah pandai memasak, pandai baiki paip, pandai tukar bateri kete, solehah plak tu.. perfect ar! haha)

Nama Kedai : Tek Ming Auto Service (Sunway)

Sampai kedai dia call aku tanya nak silverstone ka continental. Good Year kehabisan stok kat kedai tu. Silverstone dia boleh kasi RM119 (harga lepas aku trade in tayar good year aku yang lama), Continental up sikit dekat RM200 begitu. Walaupun kalau amik continental sebenarnya within budget, tapi macam biasalah aku, sentiasa nak yang lebih murah. ha ha.

Ok, jadi untuk pengalaman pertama mengganti tayar kereta. Aku pilih Silverstone Powerblitz 1800. 175/65R14.

So total lost untuk hari ni seperti berikut:

Tayar . RM179 x 4 = RM716.00
Trade in . RM60 x 4 = -(RM240.00)
Tutup tiub . RM5 x 4 = RM20.00
Alignment = RM30.00
Balancing = free
Labour cost = free

Total with tax = RM527.80

Kawan aku tanya, kenapa aku pilih silverstone. Sebenarnya aku pun tak tau. Dengan nada joking around aku cakap kat dia, ada 2 sebab.. satu sebab selalu nampak kedai tayar Silverstone, kedua sebab bunyi dia ala-ala Silverster Stallone. Ahahaha~ ok motip sangat. 

Lepas da tukar baru baca, banyak lak bad review pasal silverstone. Ada juga yang review bagus. What to say? da tukar kan. Nanti aku review plak on behalf of my own experience k.. 

Apa pun satu citer kereta setel! Ada beberapa list lagi yang perlu di uruskan toward end of the year ni.
- major servis (Nov 2014)
- insurans & roadtax (Nov 2014)
- lampu brek
- bumper depan
- repaint bumper (?? :P )

kereta oh kereta. engkaulah pelaburan wang gaji aku kan? 

p/s: review Good Year? aku rasa bagus ar tu.. kereta aku Nov 2011.. tahun ni Nov 2014 baru first time ganti.. nikmat dah kira nya tu boleh tahan tiga tahun. kan? kan? Alhamdulillah ^_^ 

sekian, terima kasih.

No comments: