Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

06 February 2015

Akhir sebuah kisah gigi

Akhirnya semalam, aku mencabut gigi geraham ku. sobsob. Setelah bertahun tahun melalui mehnah dan ujian kesakitan bersama-sama. Menjadikan gigi ni gigi kekal kedua terkorban. (Gigi bongsu memang semua selamat terkorban, Alhamdulillah :P)

2010

Kisah gigi ni memang panjang, aku kira dari setahun lepas habis universiti. Aku ada sebatang gigi yang dah patah separuh. Maka, aku pergi berjumpa dengan seorang student dental yang dah tahun akhir. Dia bantu aku dengan membina semula bahagian gigi yang dah patah tu. huhu..

Dua minggu kemudian baru tau gigi tu ada problem, so gigi tu dah start berdenyut teruk gila sampai aku tak boleh tidur malam. Dan kakak tu tak dapat nak attain aku sebab dia punya kes untuk tu dah setel. Aku hilang punca, kebetulan ada kawan yang sedang bekerja dengan fakulti pergigian UM juga. Maka dia minta tolong kawan dia, suruh bantu aku. Maka RCT pertama pun berlangsung.

Alhamdulillah .. lega. Aku tak ingat pesan doktor apa. Tapi, aku ada jugalah tanya tanya kawan yang student dental tadi. Dia pesan kena buat crown. Tapi aku tak buat. Masa tu aku rasa kekangan masa. Sebab kalau buat crown kat UM, mungkin ambil masa dalam 3-4 kali pertemuan. Dan aku kan dah kerja memang malas lah aku nak ambik time slip all the time.

2012

Gigi yang sama, sakit kembali!! Aku siap ke klinik swasta kat Bangsar dan habis RM200 hanya untuk ubat, xray dan nasihat doktor. Belum buat pape pun lagi kat gigi. Lepas makan ubat, ok dah. Tapi tak lama muncul balik. T.T Sakit dia memang tak terbendung dah aku rasa. Lepas aku riki riki, aku jumpalah klinik kat PJS ni, Klinik Pergigian Famili Dr Zambri. Second RCT buat kat sini. Tapi yang pelik doktor cakap, lepas dia buka tak da apa pun kat dalam, mean first RCT memang ok. Dalam pun clean jer. Aku da macam puzzle, apa yang sakit sebenarnya. hurm.

Sekali lagi, doktor ingatkan aku untuk buat crown, tapi kali ni aku tak buat sebab mahal. RM350 k sebatang.

Over the year

2014

Aku datang lagi untuk buat tampalan semula sebab kepala gigi tu dah tercabut. Ini lah padahnya tak buat crown, keep on kena repeat tampalan. Sebab gigi tu dah tak kuat, asyik duk hentam jer memang pecah je la pakai tampalan biasa.

2015 ( Febuari 4)

Lepas tampalan terakhir, tampalan tu keep on hancur sikit sikit bila aku makan. Tapi lately lagi teruk, bahagian gigi yang rebuilt tu pun dah tercabut. aiyark. Sejak dari tu gusi aku berkala bengkak, surut, bengkak lagi dan sakit, ofcourse. Maka, aku pergi la klinik semalam, dengan harapan doktor akan bagi ubat dan aku leh rehat jap kesakitan before decide untuk tampal atau cabut. Sekali, doktor cakap kena cabut terus on the dot. Huhu, tekejut eden. Hilang lah sebatang lagi gigiku.

Rupanya.

Kalau kita dah pernah buat RCT, nak cabut gigi lagi sakit eh. Sebab RCT tu akan menghilangkan sambungan struktur asal gigi.

Sakit gila semalam, aku hampir nak tepis tangan doktor.

Ok tu jer. cerita pasal gigi.
Tq baca.

No comments: