Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

16 February 2015

WWR & Caving

Program kali ni, jumpa lagi muka baru :D .. Hajar Hamidon dan Hajar Ayob.

Hajar Ayob adalah sangat attitude dan banyak cakap k. A lawyer to be. So, no wonder la right? Baru kenal macam da lama kenal, banyak nauu menyembang nya. Dalam way kitorang nak ke Gopeng tu. Hajar (A) cakap dia baca dalam blog, nak main White water rafting ni, tak boleh pakai spek. Ok! Aku ngn Najwa terus kalut. Sebab antara 4 orang dalam myVijay ni Hajar (H) sorang je tak pakai spek.

"Habis, kalau tak leh pakai spek, kita nak buat apa kat sana? Rugi ar" antara keluhan mangsa berspek.

Lepas go deep2 sket, rupanya aku, Najwa ngan Hajar (A) semua stok pakai spek since darjah 2 dan 3. Dan dapat di kenal pasti rabun apabila tengok tv nak dekat memanjang. hehe. First time i jumpa orang same shoes with me T.T *terharu sangat*

Ok, to the topic, maka abg guider kabo boleh jer pakai spek tapi atas tanggungjawab sendiri la. Dan paling bagus ada tali (yang macam orang tua pakai tu) sangkut kat spek. Sebabkan non of us yang bawa tali tersebut, maka dorang tolong buatkan tali tu ngan gelang getah. Sebab atleast kut kitorang jatuh masuk sungai, cermin tu tak terus tercampak, masih bergantung kat leher. cenggitu lah logiknya

Oh ya, selain 2 kereta dari Shah Alam, terdapat jua 2 kereta dari Penang. Bertemu kami di exit PLUS Gopeng. Lead by motor brader Radak sehingga lah sampai ke kem diorang. Sesampai tu, kitorang duduk kat bawah pondok sambil light taaruf. Dapat lah berkenalan ngan Fizah, Lina, Rabiatul, Kak Mira dan Shafik. :D


Setel je Radak Adventure setting2 bot atas lori semua, then kitorang pun naik lori sama, gi ke tempat nak mula rafting. Masa drive nak masuk tempat radak ni aku baru perasan, tempat ni lah aku gi masa Company Trip, 4 years back. Kitorang park bas kat somewhere kat luar, then naik lori ke Adeline Resort untuk makan lunch.



Ok, sesampai ke tapak untuk berlepas. Ada taklimat sikit. Kemudian bahagi kumpulan untuk berakit!!

Overall it was fun. Tapi, aku bagi syor kat korang yang nak buat aktiviti ni, sila la mai dalam bulan 10 ke bulan 1. bulan 12 paling cantik kut. sebab time tu kan musim hujan, so air akan lebih deras. Jadi level dia level 3-4, kitorang pergi time ni level 1-2 jer dia kabo.. So, macam agak WWR tahap manja2 jer la. Aha~



Ada brader ni mention, ada satu sungai ni tahap dia level 5-6 .. dan amatur tak disyorkan untuk pergi. tahap dia, kompem bot akan terbalik. cenggitu! Alhamdulillah sepanjang WWR semalam, aku tak de la masuk sungai time lalu jeram, cuma ada sekali guider tu terbalik kan bot sbb nak kasi semua rasa terjatuh masuk sungai. K fine bang, fine! Yg paling memalukan adalah, aku begitu panik ye sebab terbalik. Guider tu keep repeat, "berenang ke bot! berenang ke bot!" tapi aku duk pening, cmner nak berenang, aku kan tak reti berenang. Last-last guider tu fed up. "Ok, berdiri sekarang!"
Deng! bleh jer berdiri, ingat dalam sangat tadi. bahahaha~

Ada pondok kecik lak kat situ, rilek jap sementara tunggu makanan sampai.

Ni bergambo sat ngan Hajar (H) sebelah surau atas bukit.

Lepas makan, bersihkan diri dan solat jamak zohor+asar. then, terus ke next aktivity, caving!

Ok, mengenai gua tempurung. Ini adalah kali kedua aku datang kesini. Kali pertama adalah pada tahun 2002, iaitu aktiviti habis PMR pelajar tingkatan 3 masa tu. Aku rasa sangat thrill jugak masa pergi tu, sebab pergi shud b dalam bulan 10 lah kan, habis PMR. dan air dia tinggi juga la, sebab yang aku ingat part merangkak dalam gua tu, badan aku total sunk kepala je ngam ngam lepas. wuwuwu~ 

Alhamdulillah this time around, datang bukan masa musim hujan, jadi air dalam gua tu pun tahap manja-manja gak. He he.

Semasing excited nak masuk gua. Pintu masuk.

Kitorang masuk atas tiket Grand tour. Should be total perjalanan adalah 4 jam. Tapi disebabkan kitorang yang agak kelewatan dari tapak WWR, maka terpaksalah dilajukan perjalanan.

Naik tangga, turun tangga. Then ke phase yang lebih grand.. iaitu caving ar... hehe. jalan-jalan, gelongsor gelongsor. Pastu sampai ada satu tempat tu abang tu suruh semua tutup head lamp dan dengar bunyi alam. Dan, harus lah dengar bunyi kelawar. Langsung takda cahaya dalam tu *scarry sebab terbayang 'sesuatu'* Tapi aku terbayang gak, macam manalah perasaan pemuda kahfi yang berlindung dalam gua untuk menyelamatkan akidah tu kan. They were very brave indeed!



Kitorang masuk dalam 2 lebih, then keluar setel semua dalam 5 lebih. So 3 jam lebih jer la kat dalam tu, memang laju sangat abg guider ni bawa k.

Ni dah pintu keluar. bersih2 kasut sat.

Ok, time to say goodbye!

Perkara berjaya dilakukan. Kutip sampah, sayangnya lagi beberapa minit nak nampak pintu keluar baru jumpa plastik sampah ni, so dapatan tak berapa nak memuaskan lah. 
huhu~

Perkara highlight? Aku terjatuh dan memberikan bunyi kuat gedegangggg!!

Sehingga bertemu lagi di next event...

Sekian.

No comments: