Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

13 May 2015

Telefon dan Teknologi

Tetiba di Subuh yang hening, aku terkenangkan zaman-zaman telefon belum menjadi suatu kewajipan untuk rakyat Malaysia. Dan ketika telefon rumah masih lagi mainstream di kalangan anggota masyarakat.

Rindu pulak zaman tu.

Teringat masa habis SPM dan cuti sekolah, mesti nak gayut dengan Azi lama-lama. Aku pun tak pasti apa sangatlah yang dibincangkan telefon hampir setiap hari masa cuti sekolah. Dan apa yang best nya kat Azi sampai rela ku derhaka kan diri dengan menaikkan bil telefon. Dan menaikkan tahap kemarahan ayah. :P

(Tahap kederhakaan zaman sekolah, naikkan bil telefon rumah dan bersilat dengan ayah untuk mampu terus chatting sampai jam 4 pagi >.< Dasyat gak kalau dikenang-kenangkan)

Nasib baik cuti sekolah tu adalah dua bulan je dalam setahun kan. Kalau aku memang sekolah harian, pasti menangislah ibu dan ayah ku dek kerenah anaknya yang sorang ni.

Masa zaman matrik, penggunaan telefon bimbit dah jadi sesuatu yang biasa. Semua orang ada telefon. Kalau tak ada telefon tu susah betullah nak sampaikan maklumat kelas cancel dan sebagainya. So, aku pun ada la telefon pertama aku masa tu. Samsung lipat masa tu. Tengah in-trend. (Selain Samsung, paling trending haruslah Nokia kan) Masa tu aku start hairan dah, macam mana la kitorang masa kat sekolah dulu, boleh je maklumat sampai walaupun tak ada telefon kat setiap orang.

Bila da habis universiti, zaman smartphone. Aha, ini paling lejen setakat ni. Semua orang dah macam tak boleh lepas dah .. kalo dulu setakat sms dan call, sekarang dah macam wajib pulak untuk ada data plan. Sepanjang waktu 'online'. Celik mata cek fon, kadang tengah drive pun nak cek fon. T.T

Rasanya, sejak kewujudan smartphone boleh kata sebahagian besar masa kita kita spend untuk alat ini. T.T

Produktiviti manusia berkurangan, dan masa kita dengan Allah.. camner leh? #sentap

Sobs.

Nak citernya, semalam Samsung aku kehabisan bateri (still using samsung but smartphone :P) dan charger tertinggal di pejabat. Menjadikan flat terus lah untuk satu malam. Suprisingly, pagi bila bangun tido aku tak kisah dah la nak cek fon sebab dah sedia maklum dengan handphone yang akan pasti telah flat di pagi hari.

dan..

yang paling best, banyak benda aku boleh setelkan sebelum bergerak ke pejabat. Cuci pinggan, sapu sampah, kemas ruang tamu, sarapan dan buang sampah. :)

Benarlah produktiviti kita sedang dibunuh oleh teknologi. Maka, berhati-hatilah dalam menggunakannya.

Sekian nota tengahari untuk cinta hati sekalian ^.^

No comments: