Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

05 November 2015

2 perkara.

perkara #1

dulu, masa aku zaman belajar.. bila ajak pergi kelas agama/usrah/program selalu je alasan adalah.. eh tak dapat lah, tak lama lagi nak exam, eh assignment tak siap, eh ada connas, eh nak balik kampung. eh dan eh sampai lah habis. terus eh.

lepas tu, dah kerja. eh macam kosong sangat plak, pe kata kita buat group discussion lepas balik kerja. tilawah jap then belajar sikit2 la ilmu agama. eh tapi nanti siapa nak masak. husband balik nak makan, abang saya pun. nanti kesian kat mak saya kena masak.

sebenarnya.

dulu masa zaman belajar, aku pun dah pernah terfikir. kalau aku selalu sangat bagi alasan sebab tak dapat nak join. aku rasa macam.. macam.. dugaan/something yang nak blok kita dari buat baik tu akan datang pada setiap era. kalau belajar mungkin assignment dan exam. bila dah kerja, mesti ada benda lain plak kan. kalau dah kahwin, mesti lagi susah.

so, aku putuskan untuk berfikiran. kalau tak sekarang bila? kalau tak disini dimana?

bagi aku peluang takkan datang berulang kali. dan kalau kita tolak sekarang, adakah peluang tu akan datang lagi? dan, kita lah yang bertanggungjawab menjadi kan peluang yang datang ruang untuk menjadikan kita seorang yang lebih baik. kan? kan?

jadi, untuk pembaca sekalian. mungkin boleh pause balik diri sendiri bila kawan ajak buat baik. dan fikirkan begini..
"ini mungkin ajakan Allah untuk aku" 

hidayah Allah, misteri kan?

perkara #2

bila dah tua-tua nih, kawan-kawan yang dulu berlari dan bergerak laju bersama-sama rata-ratanya dah bernikah, berhijrah dan beranak pinak. Jadi, kadang-kadang (tak boleh tipu lah) memang akan rasa ke-solo-an yang menebal. rasa down tak terperi pun adakalanya singgah.

tapi, rasanya dah tiba masa aku move on. Dan mula membina kehidupan baru dengan jundiyah baru yang lebih tinggi hamassah nya.

welcome back sarah!

* doakan projek sulung #loneranger saya berjaya Ahad ni, nebes.
** walaupun demikian aku pasti Allah akan bantu >.< rindu.

No comments: