Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

13 January 2016

Sakit tekak & selesema

Aha, ni namanya macam takde kerja. Tapi takpe, saja nak jot down, so soon bila kena sekali lagi ada refer page untuk teknik berubat.

Sakit tekak & selesema adalah penyakit biasa penyebab aku demam. Nak dijadikan kisah, hujung minggu lepas pergi program. Program ni indoor, takde lah terdedah sangat dengan kepanasan. Menjadikan lagi lupa nak minum air banyak.

Petang Ahad, shoot terus ke usrah. Dijamu pula dengan roti cicah kuah durian. Aduh sedapnya, makan 2 mangkuk! Walaupun sebelum ni aku perasan, durian memang paling cepat buat aku panas dalam. Tapi sebab ni sekadar kuah durian maka aku bersemangat je makan.

Esoknya Isnin, terus diserang bersin-bersin dan mengantuk yang bersangatan (mungkin badan tengah produce antibodi untuk melawan serangan dalaman? so guna tenaga yang banyak. dan aku mengantuk) Makan tengahari ku order teh o limau suam berbanding selalu order teh o ais limau. Balik makan, aku beli jambu 4 ketul (jambu banyak vitamin C, kalau yang tak tau lah) Toward end of the day, asyik menguap jer. Dan bersin lebih giat.

Malam tu, dah start sakit tekak. Bila sakit tekak ni, minum pun lagi la malas. So, malam tu aku tak tido banyak panas punya pasal. Selang 2 jam bangun dan basahkan kepala. Bila sejuk kepala ok sikit nak tidur. Esoknya Selasa memang sakit tekak teruk.

Pagi-pagi terus ke seven E dan beli 2 batang paddle pop. Sampai ofis terus makan satu (ada petua kata aiskrim bersusu ni sesuai untuk heal sakit tekak) Pukul 3 petang tu makan sebatang lagi. Balik kerja terus ke pasar malam, beli air kelapa dan jeli kelapa (katanya air kelapa boleh menyejukkan badan, tapi bukan yang ada ais kut.. wakaka, lupa nak suruh brader kedai buang ais nya)

Malam tu aku tidur awal, sebab selesema memang penting untuk tidur yang cukup. Maka jam 1 pagi baru terjaga, bangun sat gigih nak makan jeli kelapa dan sebiji ubat selesema. kemudian tuam kepala dengan tuala basah yang telah disimpan dalam fridge.

Alhamdulillah.

Hari ni sakit tekak dah hilang, tinggal flu. Lunch tadi dah boleh berbual dengan gembira dan berjaya. Makan lagi 4 ketul jambu today, hopefully may heal faster.

Ok, berbalik kepada kesakitan..
Masa aku terjaga tengah malam semalam, aku duk fikir.. bila sakit-sakit time muda ni boleh lah gigih buat itu ini sendiri. Tapi kalau dah tua esok, badan pun dah tak berapa kuat. Memang tak larat dah nak manage sendiri. Aduh rasa sedih pulak, kenangkan orang tua di kampung. Macam mana bila diorang sakit kan? Tapi tulah bila memikirkan komitmen bayar pinjaman, terbantut je hasrat nak kerja di kampung.

Baiklah itulah sekadar cerita yang dapat dikongsi hari ni!
Apa-apapun, yang kita mampu lakukan hanya berikhtiar, semuanya ketentuan Allah juga, nak beri kita sihat atau tak. Jadi, doa jangan putus ya!

No comments: