Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

08 March 2016

dia 2

Semalam, lunch hour aku pergi beli lunch dengan dia (rujuk post sebelum). Pergi beli nasi kukus untuk aku dan nasi tomato untuk dia.

"Saya nak pi bank la kak nanti, nak keluar duit ASB"
"Eh saya pun nak keluar duit ni, ada maybank kat sini?"
"Eh tak kanlah hari ni kak, saya tak bawa turun buku ni, nak keluar ASB kena bawa buku"
"oh"
"Ye lah kak, bulan ni short sikit, duit banyak pakai. So, kena jugala keluarkan duit simpanan"
"Haah kan, lambat lagi ni nak gaji"
"Ha lah, baru 7hb kak hari ni, nak buat cammana. Tapi takpa, nanti saya dapat tunggakan kenaikan gaji. InsyaAllah bolehlah cover balik duit yang guna sekarang nih"

Tiba-tiba mata aku panas jer, berkaca-kaca. Mengelak nak pandang dia, terus pandang kak yang duk menyenduk nasi tomato.

Dalam hati aku tengah banjir, duk bayang macam manalah hidup tanpa ayah, mak, keluarga. Tanpa tempat bergantung. Paling-paling bila aku susah camna pun, xde duit ke, xde kerja.. masih selalu ada mak dan ayah, masih selalu ada adik beradik, pakcik makcik dan sepupu, paling-paling Kak Siti selalu ada. Tak boleh bayang kalau aku jadi dia. Semua benda atas diri sendiri. (Sambil tulis pun masih sedih) Tapi tulah, Allah Maha Tau kan kemampuan setiap hambaNya. Semoga dia berjumpa dengan lelaki yang baik, dan semoga anaknya jadi anak solehah. Semoga dia beroleh bahagia sesudah lipat-lipat kedukaan dan kesusahannya sekarang.

Ah. Sebak.

Oh, by the way. Hari ni, aku dah balik ke PJ.
Perpindahan sementara, untuk mengajar aku tentang syukur yang lebih tinggi.

Gambar hiasan: pekena Sushi King (Bonanza) di Avenue K,
acah-acah bersempena pulang ke PJ.


Terima kasih, 2 minggu untuk selamanya ^.^

1 comment:

Hajar B said...

😭😭😭 Touching nyaaa. amin.....moga Imah diberkati Allah, disayangiNya selalu ;)