Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"

"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

28 April 2016

Jogjakarta - Mt. Prau (2 565 mdpl)

Ada sesuatu yang aku pelajari hari ini,
Tuhan selalu memberi kejutan kepada kita.
Padahal yang tak begitu kita suka pada awalnya.
[Semoga nanti kita bertemu lagi, Boy Candra]

Masa mula-mula dapat itinerary aku tengok ada 2 gunung yang akan di daki. Tetiba dah dekat date, Edah bagitau ada tambah 1 lagi gunung dan itti hanya akan dapat lepas sampai Jogja. Aha, punya nak suprise kan

Day 1 (19 April 2016)

Di Bandara, sementara tunggu Yadhaa sampai aku pun selak itti. Ok, malam tu tepat tengah malam kami akan terus mendaki Mt Prau. Pergh pergh. (aku da tau awal sebenarnya, tapi biasalah nebes tetap ada)

6.20 petang kami berhenti makan di gerai bapanya Fajar (Fajar ni ejen yang bawa kami bercuti di Jogja tu lah. Represent Trip Javanesia Travel Buddies) Lapar betul, dari tengahari aku tak makan, nervous nak naik flight punya pasal. Paranoid! haha~

7.00 malam kami pun berangkat menuju ke musolla untuk solat Jamak Maghrib & Isyak. Disamping, salin baju untuk hiking. Betul-betul sebelah musolla tu ada kedai runcit ala-ala 7E gitu. Jadi kami pun singgah jugalah untuk beli sedikit makanan dan air isotonik bekalan pendakian.

9.00 malam, van pun meluncur laju memecah sejuk malam menuju Deing Plateau, wilayah Wonosobo. Di sanalah letaknya tapak mula untuk pendakian menuju ke Gunung Prau.

Day 2 (20 April 2016)

Kami sampai di Dieng, jam belum pun mencecah 12 tengah malam. Jadi, lepak sat layan jalan yang kosong, pergi toilet dsb. Sejuk dia.. pergh. Gila! Fajar dan Anton selaku guider dan sweeper memanaskan badan dengan menyedut beberapa batang rokok sebelum memulakan pendakian.

12 tengah malam, kami pun memulakan pendakian melalui Jalur Deing Wetan. Menurut pembacaan jalur pendakian yang ini sedikit panjang, tapi landai dan banyak view menarik. Perjalanan di mulai dengan melalui kebun sayur, kemudian hutan dan celahan pohon pinus yang tinggi. Tapi sayang nya kami kan jalannya di malam hari, maka segala yang indah itu samar-samar sahaja.

Bila nak dekat puncak, kami lalui kawasan yang mengingatkan kepada trek Tabur. Lalu di kawasan yang berbatu sikit, di sebelah kanan boleh nampak biasan cahaya lampu kejiranan Dieng. Sesekali angin berhembus, ok menggigil chuolls. Tapi as long kita masih melangkah, kesejukan masih boleh ditahan, memandangkan badan masih hangat.

Fajar bagitau perjalanan dalam 4 jam, aku pun dari baca-baca blog begitulah cadangan masa perjalanan. Tapi nampaknya, kami sampai sedikit awal dari estimation. Bersemangat sangat kah? 3.30 pagi dah sampai. Reaching the peak, kawasan dia adalah landai tanah lapang dan tidak berpokok. Ada sejam lagi sebelum Subuh. Kami dah berhenti mendaki, tinggal tunggu masa untuk Golden Hour. Memasing pun mula keras kejung, kesejukan. Fajar dan Anton pantas buka stove masak air. Yadhaa dan Wan tewas, tertidur kesejukan. Kami yang lain, keep on moving nak hilangkan sejuk dan beri kehangatan pada badan.

Tak dapat tidak, mengambil wudhuk kali ini terasa paling mencabar sedunia. Tengah kesejukan yang kejung, kena buka stokin nak ambil wudhuk. Nangis. Cramp jugaklah sekejap masa aku basuh kaki tu. Solat Subuh berimamkan Wan.

Lepas Subuh, rilek2 sambil layan air panas tunggu sunrise. Dan ofcourse aktiviti wajib. Bergambar! Tapi aku malas nak tangkap gambar, mengharap ihsan rakan2. Rakan2 pulak, dari Edah je gambar yang berjaya diperolehi. So, untuk laporanjurnal takdelah banyak sangat gambar k!

anggota pasukan #friendshipGoal #jombloberpetualang

berlatar belakangkan Sindoro dan Sumbing

aku dan yadhaa

anton dan fajar

6.50 pagi kami pun bergerak turun setelah berkeping-keping gambar yang memenuhi memory phone dan camera memasing. Perjalanan turun adalah tidak melalui jalur yang sama ketika naik. Aku kira kali ini kita mengikuti jalur Patak Banteng dimana alurnya adalah sangat menanjak. Kira-kira jalannya pendek, namun dek kerana kecuraman yang tinggi akan begitu melelahkan lah sekiranya naik tadi kami guna jalan ni. Duh! tak leh bayang.

hidup memang tekadang melelahkan, memeritkan.

gambar sikit ngan edah anggun~

Perjalanan turun diteruskan hati hati. Sambil memelihara keupayaan lutut dan tulang ankle. Jam 8 pagi, kami tiba di sebuah gerai kecil bermeja dan kerusikan buluh. Singgah sat, minum kopi!

memasing khusyuk makan. lapar kan turun~

Lepas setengah jam berehat makan dan minum, sambung lagi perjalanan turun. 8.50 sampai ke tepi jalan besar. Menunggu Mas Jitho sampai.

Lepas menunggu kira-kira 15 mnt, Mas Jitho pun sampai. Kami terus berangkat menuju ke homestay berhampiran New Selo. Kerana esok, kami akan bersapa dengan Merapi pula.

Nampaknya, perjalanan ke New Selo ternyata sangat jauh. 2.45 petang kami tiba di Homestay Ananda berhampiran kaki gunung merapi dan gunung merbabu.