Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

18 June 2016

Anak Muda.

Aku kira dewasa ini hiking dan traveling adalah satu perkara yang agak fenomena dan trending masa kini untuk para belia. Travel menjadi sesuatu yang mencabar diri dan sesuai dengan jiwa anak muda yang ingin mencuba.

Tapi lama-lama aku merasakan ia sepertinya menjadi satu kegilaan. Yang mana kegilaan ini tak pernah terlintas di minda pun semasa aku sekadar seorang pelajar satu masa dahulu. Zaman ideal, comfort dan jelas hala tuju.

(Sekarang adalah zaman yang tidak secomfort dulu, terdapat banyak tarikan di sepanjang jalan dan penghujung a.k.a titik akhir menjadi begitu samar)

Namun yang demikian trend ini ada menelan belanja nya yang tersendiri. Meskipun ada yang mengatakan belanja tak sebanyak mana jika pandai strategi. Tetapi belanja ya tetap belanja lah. Wangnya makin nipis kan :D

Komitmen orang lain-lain. Ukur baju di badan sendiri :P

"Takpe, kalau duit tak cukup nanti kami dahulukan duit kami dulu" - anon

Ayat macam ni yang paling aku jeles sekali. Aku tengok total budget, aku kenangkan baki duit kat bank. Memang defisit melebihi 80%, Memang harapan la aku nak dahulukan duit aku. huhu

Dari zaman aku student dulu aku selalu berangan nak bantu projek dakwah ala-ala Abdul Rahman b Auf, atau Uthman b Affan. Orang minta je kita sumbang. Atau tak sempat minta kita boleh sumbang dulu dah. Style gila! ini baru betul #suwek

(Biasalah time blaja kan takde duit, time nak buat program rasa macam struggle teruk nak cari duit. Alangkah indah dan super bahagianya kalau ada yang sudi nak bantu)

To make the story short.

Ada orang tak travel, dapat sumbang banyak bila ada program.
Ada orang tak berapa nak berduit tapi nak travel, bila program, cukup2 je nak menyumbang.
Ada orang travel banyak dan banyak juga menyumbang. Subhanallah!

Orang muda, selain wangnya ada (lah juga compare to student) kudratnya juga masih kuat. Maka, anak muda jangan lupa untuk tetap berdakwah ya dalam tualang mu kemanapun ^^, Dan janganlah semuanya travel mulu, banyak lagi kerja di lapangan.

Moga tiap kudrat dan usia yang dijalani terus dalam Redha Allah.

*may contain some Indonesian words

Sekian. Pen off.

No comments: