Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

12 June 2016

Mati.

Aku pernah dengar orang cakap, kita akan mati dalam keadaan/ melakukan perkara yang kita suka @ kebiasaan yang kita lakukan.

Sebagai contoh, seorang pengacara tv yang terkenal satu masa dulu, Steve Irwin (Crocodile Hunter). Steve meninggal kerana terkena sengat pada ikan pari dalam salah satu shoot dia untuk salah satu siri dokumentari Ocean's Deadliest.

Selain itu, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat. Kita sedia tahu betapa zuhud dan solehnya tok guru ini. Tak perlu di cerita panjangkan tentang amal baiknya. Akhirnya di ambil Allah pada hari terbaik. Khamis malam Jumaat. Subhanallah. 😭

Tengah malam ni aku dengar tentang kematian seorang artis US yang memulakan langkah nyanyiannya di Youtube dan baru baru ini meletop setelah menang rancangan The Voice, Christina Grimmie. Dia mati di tembak ketika fan sign session setelah preformance nya di Orlando, Florida. Di tembak. Dan kemudian penembak menembak diri sendiri. Baru 22 😢.

Eh panjang plak citer chris mati camner. Tapi nak ceritanya. Passion chris pada nyanyian. And there she go.

One fine day .. kita juga akan menjadi jenazah yang diusung di dalam keranda. Kita tak pernah tau bila masanya akan tiba. Tetapi tidak pernah terlambat untuk kita berubah dan mula melakukan kebiasaan kebiasaan yang kita harapkan akan mati dalam keadaan itu.

Dalam kehidupan banyak kejadian yang Allah bagi untuk kita berfikir. Berfikirlah..

Satu tazkirah untuk kita yang berdosa.

#pray4betterSelf
#7Ramadhan

No comments: