Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

10 July 2016

Bila nak kahwin?

(Aduh!! aku taip panjang2 tadi camtu je dia hilang? Aduhhh..)
Berusaha keras aku cuba taip semula apa yang aku tulis tadi. Ok.

Restart. Retype.

Ramadhan lalu, aku start nampak post2 di fb tentang apa perlu dijawab bila makcik2 mula bertanya 'bila nak kawen' masa hari raya. (Kenapa aku banyak nampak kat timeline aku benda nih eh. Tua sangat dah ke aku sehingga dikelilingi ramai rakan2 belum berkahwin)

Maka banyaklah komen2 yg kurang sedap didengar konon nak 'back up' la para gegadis yg belum brtemu jodoh nih.

"Makcik bila pulak nak meninggal?"
"Saya tunggu pakcik (suami makcik) masuk meminang saya dulu"

Astaghfirullahalazim. Macam manalah bahasa kita ni kan. Bahasakan nilai bangsa. Adakah nilai bangsa Melayu telah sampai ke serendah ini? (Semangat anak bangsa tiba2 berkobar kuat)

Secara peribadi kepada aku, persoalan tersebut tak de la berkudis sangat. (Mungkin sebab aku tak selalu dapat soalan tu? Atau mungkin aku selalu dapat tapi aku je tak sedar?)

Bagi aku, bila dapat soalan emas ni
1. Itu tanda ada orang perasan yang eh ada anak sedara yang muka remaja rupanya umur dh layak anak 3.
2. Orang concern
3. Berbasa - basi. Sekadar modal nak start up conversation yang dh lama beku.
4. Mungkin mereka tengah saringkan calon pasangan. so sajalah nak check availibility. Haha

Apepun. Konsep yang aku pegang jodoh tu rahsia Allah. Dan ada yang Allah rezeki kan untuk dapat awal. Ada yang dapat lambat dan mungkin ada juga yang x dapat pun di dunia ini.

Bila orang bertanya kan soalan yang bukan dalam kemampuan kita. Memang tak da apa mampu aku emosikan dalam menjawab. Luar bidang kuasa.

So untuk gadis sebaya yang sedang struggle, chill! Teruskan berdoa dan berusaha.

Jangan sedih xkahwin, sedihlah kalau amalan kita masih sama macam kita 10 - 20 tahun yang dulu atau entah2 makin berkurangan dari itu. Sebab apa? sebab merasa sedih kepada sesuatu yg tak pasti adalah sia sia. Sedangkan amalan baik mmg kita pasti adalah jambatan menuju Allah.

Sis, lets flee to Allah~

^^,
Till then, selamat hari raya dan salam 5 syawal.

nah, belanja sket gambo raya ngan shawl. penampilan khas raya 2016. #siscuba

1 comment:

siskahaidan said...

Menarik. Nampak kelainan tapi still hitam. HAHA.