Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

06 July 2016

Yang tak bersambung.

Aku berada di tengah lorong yang sunyi. Hanya ada deretan kereta2 kaku yang tuannya entah dimana. Aku bersama dua orang kawan. Tujuan kami kesini adalah untuk meneman nina. Kerana rakannya yang aku tak ingat namanya baru meninggal, tapi di sebabkan ingin tahu yang kuat punca kematian, maka nina ajak kami kesini mencari punca.

Aku hanya berlegar-legar di kaki lima bangunan rumah kedai itu ketika Nina sedang dirundung perasaan hiba. Tiba-tiba, aku lihat ada 2 orang lelaki yang tak kukenal susuknya. Tetapi keberadaan mereka berdua memang agak mencurigakan.

"Itu kawan pejabat Syu (bukan nama sebenar, aku lupa nama kawan dia yang mati tu)" Nina tiba tiba bersuara. nada itu berbunyi trauma. Walau pun tidak sehingga berbunyi teriak, tapi aku kira cukup kuat lah untuk encik berdua menoleh.

"Suruh Nina pandu kereta keluar dari sini" ujar Salha yang dah rasa kurang enak. Tapi Nina tak respon. Wajah dia masih nampak trauma. Siapa sebenarnya lelaki berdua ni? kenapa Nina macam kenal? dan

"Nina, drive keluar!" Salha sekali lagi bersuara, sebuah perintah. Aku dari tadi sekadar memerhati bisu kejadian di hadapan mata. Apa sedang berlaku ni. Blurr, dan tak sabar nak tahu misteri apakah yang sedang berlangsung dihadapan mataku ini.

Tak lama kemudian aku tengok Salha menghidupkan enjin kereta dan kami berdua masuk kedalam kereta. Baru ingat, Nina tak boleh memandu. Mungkin setelah bagi arahan dua kali baru Salha sedar tentang fakta ini. Aku lihat brader berdua pun dah lekas-lekas masuk ke perut van untuk mengejar kami.

Di celah lorong yang gelap dan sunyi, Salha cuba mencelah laju lagak dalam filem. Tapi rupanya dalam filem tak sama macam real life, elok nak tekan minyak.. kat satu simpang ada kereta keluar overtake jalan kami. Arghhh...

"Sarah, bangun! Dah sembahyang Subuh belum?"
Arghhhh..
6.30 pagi, 1 Syawal.

Sepanjang Ramadhan aku tak pernah mimpi. Tiba-tiba sebelum Subuh 1 Syawal didatangi mimpi. Mungkin bosan dengan tv kat rumah asyik scrambled jer, so dapat tengok mimpi yang jalan cerita sangat smooth jadi syok pulak. Orang kata mimpi ni mainan tido, dan aku mimpi tu kira-kira diantara 5.30 pagi - 6.30 pagi. Sebab kali terakhir aku sedar masa tu hujan lebat. Dan ayah keluar untuk Subuh di masjid. Sebaik lepas tu, aku mimpi. Sah! Syaitan telah di bebaskan dan cuba mengajakku tidur lebih lama..

Tapi, siapa pembunuh sebenar Syu?!

Ahaha. orang kata, some things are better left unsaid.

By the way semua! SELAMAT HARI RAYEEEEE!

No comments: