Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

16 August 2016

A Sad Bonanza

A gloomy day to start.

Semalam adalah hari Bonanza. Sushi Bonanza! ^^, Maka aku pun telah set the date dengan rakan pakatan sushi untuk meraikan hari bermakna ini.

Sekitar jam 4 lebih menghampiri 5 aku dapat mesej dari Samihah.

'Tolong doakan ayah saya, irregular heartbeat. Angioplasty terpaksa postpone, xboleh buat esok'
'Semoga Allah mudahkan urusan Miha dan keluarga. Semoga hearbeat abah Miha kembali normal' balas aku

Jam 5.15 petang seperti yang dah janji dengan pakatan sushi, maka aku pun start enjin dan kereta pun melaju ke destinasi Sushi kali ini, Giant Kelana Jaya. Sampai2 sekitar 5.35, belum ramai orang. Masa kami sampai, kami orang ke 4 untuk masa itu.

Wahhhh.. ramainya sushi berbaris (mata jadi sushi salmon) .. Masa untuk makan adalah 45 minit. Jadi 6.24 petang adalah masa keluar kami. Semalam berjaya, 7 pinggan. Hehe.

6.30 petang kami keluar dari Sushi dan menuju ke Mr. DIY sementara menunggu waktu maghrib.

The shocking news

Sebabkan ralit sangat melihat barang-barang di kedai, langsung tak aku hiraukan handphone. Dah pukul 7 macam tu, baru tengok mesej.

'Sarah kau pergi rumah Samiha ke? Akak baru baca telegram, ayah dia meninggal' - kak siti

the scariest things yang kita taknak dengar tapi kena dengar juga.

Whatt?!

terkejut. laju-laju buka telegram.

Rupanya kat sana Kerul dah announce bapa mertua dah meninggal. Hilang rasa aku sekejap. Inilah yang orang selalu katakan, bumi seakan berhenti berputar buat seketika.

Innalillahi wainnailaihirojiun.

Masa tu dah dekat maghrib, aku pun ajak pakatan ke surau. Lepas maghrib bersurai. Aku text Kak djah ajak pergi PPUM lepas maghrib. Pickup kak Djah then gerak ke PPUM. Pergi tingkat 4 wad Kardio, diorang cakap mayat dah pergi Mortuary. So, ikut jalan dalam dan pergi bilik mayat. Kat luar takde pulak orang ramai2. Tanya lah kaunter.

"Jenazah ada kat sini, tadi ada 2 orang anak dia hantar. Tapi sekarang dah balik pergi uruskan van"

Nampaknya tak dapat jumpa Samihah. Ada program pulak jam 9. Jadi terus meninggalkan PPUM menuju ke pejabat ikram. Jam 10.50 baru dapat kabar, jenazah baru sampai di SS3. Maka kira-kira jam 11.20 kitorang keluar dari program, terus ke rumah Samihah. Walaupun dah tengah malam, duk fikir esok memang tak dan dah jadinya pergi juga.

Mihah nampak ok. Tapi i think seluruh ahli keluarga pun masih terkejut. Tak sangka kan. Ingat nak prosedur untuk buat angioplasty, rupanya a sign of goodbye. sigh.

Berakhir satu perjalanan hidup seorang ayah kepada anak-anak. guru kepada anak murid dan suami kepada isteri. Dan bermulalah perjalanan baru menuju negeri abadi bersendirian. Hanya sebagai hamba menuju tuhan.

Allahu.

Moga Arwah Pak Cik Mohd Nor di tempatkan dikalangan hamba Allah yang soleh. Amin.

No comments: