Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

20 August 2016

Malam hitam atau kelabu?

there is one time yang i cant figure out the answer. so i ask my fren. and I got the answer as below,

"tanyalah fatwa hatimu"

bila da dekat 7 tahun kau tinggal kan your comfort zone. tinggalkan kawan-kawan yang kau suka. tinggalkan rutinitas yang sentiasa dalam keadaan 'selamat'.

ada saatnya kau sedar yang kau dah makin 'rabun'.
dah banyak yang kelabu diantara terangnya putih dan ketaranya hitam.
dan each day the grey area become bigger.

sejak menjadi dewasa banyak prinsip yang aku mula persoalkan kembali.
dan banyak juga yang da mula longgar.

atas dasar dakwah atau sebenarnya taknak hilang kawan?

astaghfirullahalazim.

semoga Allahlah sebaik baik pilihan untuk kita terus bermuhasabah dan meluruskan langkah.

bila seorang teman memintaku bertanya fatwa hati, aku jadi takut, apakah fatwa hatiku masih menurut jalan yang benar?

hai, hati apa kabarmu?

aku masih selalu merindukan aku yang dulu. walau kadang kadang aku terlihat 'hanyut' dengan aku yang kini.

#nightranting #muhasabah #makeawish

No comments: