Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"

"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

02 September 2016

the North trip - part 1

Malam sebelum kejadian aku ada dinner company, makanya memang agak kelewatan lah sampai rumah. Itu tak siap kemas beg lagi tu. Wahaha! tapi sebab dah penat dan mengantuk bersangatan maka aku terus tidur, dan bangun sekitar jam 3 lebih untuk bersiap.

Sabtu, 27 Ogos 2016

5.30 jumpa Awanis di KL Sentral dan ambil bas jam 5.40 pagi. Flight pukul 8.15 so memang seharusnya jam 7.15 dah kena ada lah kat sana. Sampai kat KLIA2 pukul 6.40, solat semua then terus rush ke boarding area. Masa tu boleh tahan lapar, ye lah bangun pukul berapa kan. Tapi sebab duk teringatkan Penang katanya syurga makanan, takpe, tahan dulu pi makan kat sana saja.

9.06 pagi, Hi Penang!!

(Plan asalnya, sebaik tiba kami akan terus bergerak ke Air Itam, rumah Adila Teh. Dia ni kawan sebilik masa matrik, orang kokdiang. Tapi tiba2 katanya balik kokdiang, so xdan singgah rumah. Sebab lepas tu bila dia balik Penang, tok sedara pulak meninggal. Memang xdak jodoh nak jumpa kali ni. Tengok lain kali pulak ya Dila)

Dalam jam 10 pagi kitorang dah berada di warung makan bukit gedung. Tapi makanan kedai brader macam pelik sikit, awat manis? Cheq bukan makan warung kelantan kan?

Lepas kenyang bersarapan, kami pun memulakan pengembaraan. Dimulai dengan Kedah! Oh dan tidak lupa, sebelum menuju Kedah, topup Touch n Go dan refill minyak kereta dulu.

ya Kedah, kami mai na!!

Kedah.

1. Lembah Bujang, Merbok || 11.45 pagi

Tak lengkap rasanya pi Kedah tak singgah Lembah Bujang. (lagi-lagilah orang bujang macam kami ni. ahaha, ok tak kelakar #siscuba) Sekitar jam 11.46 pagi kami pun tiba di Lembah Bujang. Tak ramai mana pulak orang hari ni. Mungkin kami pi awal sangat kut. Mula-mula, masuk galeri. Candi yang kat sana adalah campuran antara Hindu dan Buddha. Ada candi hindu dan ada candi buddha. Yang duk melilau dalam galeri sama kami, tu lah dia orang india. Ahaha, mungkin dorang sedang menjejak sejarah agama mereka agaknya. Menarik jugalah. tempat nih.

Pusing sat ja tempat tu, kecik saja. Lepas tu terus keluar, naik tangga tengok kawasan-kawasan candi kat sana. Berhampiran galeri tu ada 4 candi. Lain-lain style dia. Nama pun lain-lain. Tapi aku rasa candi ni ada banyak lagi, tapi mungkin bukan kat area galeri. Masa kami nak masuk jalan ke lembah bujang ni pun masih terdapat tapak arkeologi dan kajian sejarah di sepanjang perjalanan. Lamanya diorang duk kaji ni ya. Bertabah lah~

Untuk yang tak tau, Lembah Bujang ni area kaki Gunung Jerai jugaklah. Tapi nak masuk gunung jerai (kawasan resort) tu tak dak lah dari lembah bujang ni.

2. Kawasan Rekreasi Lubuk Tupah, Merbok || 12.40 tengahari

Lepas keluar dari Lembah Bujang baru notis, yang kawasan rekreasi Lubuk Tupah sangat hampir dengan Lembah Bujang. Maka kami pun masuk lah. Sebab katanya antara kawasan pelancongan jugak. Tapi tak ramai orang pulak, yang nampak lelaki2 muda ja masuk naik motor.

Sampai kat sana, parking je. Nampak papan notis. Kawasan ancaman Leptospirosis, siap bagi amaran jangan sentuh air sekiranya tangan ada luka. Wahaha. Terus seram nak masuk air. Tapi rasa sayang pulak, tak dapat merasakan kenyamanan air terjun, aku masuk gak lah celup tangan sebelah (lepas memastikan takdak luka) Hehe..

3. Taman Suasana Permai, Jitra || 2.45 petang

Dari Merbok, terus ke Jitra untuk ke rumah Kak Shira! (to be exact rumah in law dia) It has been ages kut tak jumpa kak Shira (er, atau baru je last PTI jumpa? exaggerate sangat k) Pukul 2 petang sampai je tol Jitra, kami belok kiri dulu pi solat zohor sesiap.

Mesej kak Shira, melompat dia, sebab kami dah kat tol. Ahaha. Sembang gitu-gitu je lah dengan kak Shira. Dia pun nak mai PJ dah lepas ni sambung blajaq. Tak dan nak selfi dengan kak Shira, sibuk main dengan anak-anak dia. Umar dan Dhuha. Umar mula-mula taknak ngan orang, lama-lama siap lentok lagi. Duha senang je, kita kawtim dengan papadom je, setel. Ahaha.

Dalam tak dan nak borak tu 4 lebih jugak bergerak keluar dari rumah dia. ^^,

4. Taman Inang, Alor Setar || 4.45 petang

Lebih kurang 4.30 kami tiba di Taman Inang lepas tersasar sikit. Orang kabo Taman Inang, aku tuju Sri Inang. Hahaha! Ini, rumah kak Ila! Kak ila ni kawan masa tahun 3 kat kolej 12. Kak ila sama jk dengan aku kat JKP Balai Islam, AJK Tugas-tugas khas. Kerja duk menghias dewan kalau program dan buat sijil. Dua ni lah kerja wajib kami.

Dengan kak Ila ni betul2 lama haih tak jumpa, last aku jumpa adalah tahun 2010 masa dia konvo. Dia konvo setahun selepas aku. Masa tu dia baru keguguran. Tapi dia hat tu jugalah, lawak. Tak ada lah nampak kemurungan ke apa.

Sedar-sedar dah ada anak, Adam. Besar dah kut anak dia tak dan jumpa. Masa kami mai, Adam tido. Kak Ila kadang di Alor Setar, kadang di SP. Lawak kak Ila masih tara tu gak la. Sama cam dulu. Saiz badan je naik sikit, sama lah aku pun. Biasa lah faktor usia. Hehe.

5. Rumah kampung, Pendang || 6.45 petang

Dalam aku duk selak FB beberapa hari sebelum trip, aku perasan Adila Rahim (adik SEGI Kolej kat PJ ni) ada balik kampung kat kedah. Terus aku roger habaq nak singgah. Adila ni aku kenal 2 tahun lepas, sebab dia nak pi iBantu Kelantan, tapi sebelum tu bermalam dulu rumah aku, aku hantar kan ke PiPJ.

Cerita tentang kisah hidup Adila ni sayup2 di ingatan, tapi yang pasti masa aku dengar citer dia dulu aku ada sikit sedih jugak lah. Sebak gitu. Dengar cerita orang kan, kisah hidup lain-lain. Bila dengar hidup orang yang kurang mampu dari kita, betapa bersyukurnya kita. Dan rasa alahai tabahnya hang.

Adila ambil kami di Kolej Matrikulasi Teknikal Pendang. Lepas tu bawa kami pi bendang, duk bergambar dengan sunset. First time aku duk bergambar dengan bendang ni haruslah masa Matrik dulu. Belakang Matrik aku kan bendang. Masa tu tak da henfon kamera lagi, duk tumpang kamera kawan, lepas cuci simpan tu duk dalam album. Mana ntah album tu.

Rajin dak aku nak cuci gambar kat bendang jiran Adila ni. Hmm.

Sampai rumah Adila, singgah sembahyang maghrib dan dapat la pekena jambu air dan durian. :)

6. Check in CMN Hotel, Sungai Petani || 9.35 malam

Dah lambat juga sebenarnya sampai SP, dengan duk berputar2 nya nak mencari lokasi, check in sat hotel pastu terus keluar balik cari rumah Alia Kassim plak!

7. Bandar Amanjaya, Sungai Petani || 10.30 malam

Punya lah kalut aku duk nak search rumah Alia nih. Sampai aku dah menyesatkan lagi keadaan. Wahaha! Sorry Ude, my bad tak minta Alia awal-awal suruh share location.

(Alia adalah rakan serumah masa beliau masih bekerja di PJ dan masih bujang dulu)

Sampai rumah Alia, husband dia dah keluar bekerja. Maka Alia dengan kuasa mengayat dia, berjaya memaksa kami tidur di rumah beliau.

"Bagus jugak korang ada kat sini, aku 2 hari lepas duk tengok orang meninggal. Dah terbayang-bayang da 2 malam ni. Atleast korang kat sini kurang lah sikit duk teringat" kemain ayat Alia kan.

Walaupun, aku berkeras nak balik hotel (sebab aku dah bayar) tapi aku kesian jugak kat Ude, dia yang drive since pagi kut! Mesti dia penat. Jadi dia cakap nak tidur rumah Alia, kita layan kan ajelah.

Anak Alia, Husna cheeky sangat! Halus dan rasa cam nak picit2!

Ahad, 28 Ogos 2016

Rancangnya nak keluar around 4 pagi lah, nak pi hotel. Wakaka! Tapi aku langsung tak dengar bunyi jam. Pukul 6 pagi baru bangun. Solat subuh, then baru gerak ke Hotel untuk bermandi manda.

Lepas solat tu, aku nak gerak la Alia kononnya, nak keluar awal kan. Baru je aku toleh hadap tangga, nak naik gi bilik dia, tengok dia da ada kat tangga. Berdiri tegak kat situ. Putus nafas jugaklah aku kat bawah tu. Tekejut tau!

8.20 pagi, checkout CMN Hotel.

8. Restoren Nasi Kandar Subaidah, Sungai Petani || 8.50 pagi

Lepas check out dari CMN hotel, terus menuju Restoren Subaidah untuk sarapan pagi, dan bertemu dengan Yan! Yan ni adik Mahsa amik medik. Tapi sama lah ngan aku dan awanis masa last time naik CBL. Aku tengok kat telegram ada member batch dia bagitau da habis da belajar. Jadi alang-alang aku da kat Kedah ni, gi lah meet up dia sekali, fikir ntah bila la dapat jumpa dah since da abis belajar kan.

Alih-alih Yan bagitau, dia kena extend lagi satu sem. Oh then takpa lah, jumpa lagi kat PJ ok Yan? Haha.

Jenuh aku minta alamat Yan, pulun dia takmau kasi. Duk minta kami jumpa di Subaidah jugak. Dia cakap malas nak bawa balik rumah sebab xda siapa kat rumah. Ahaha. Untunglah Yan, ada mamak dekat rumah, boleh divert orang pi mamak. Kg Gajah xdak Subaidah, xtau mana nak divert member kalau mai. Haha!

Bye Kedah, till we meet again!

udez said...

Haha,nasib baik aku ajak korg makan sebelum gerak tu.Masa aku ajak tu macam xnak makan je kan,padahal sbnrnya lapar.ceh

Siti Salha Rosman said...

Waaaahh pergi Merbok! Saya pernah bergambar dekat tempat yang sama akak duduk tu, dekat Candi Lembah Bujang tu...tangga yang sama, posing yang sama! :D

Merentas Horizon said...

Udez:
pfft.. mmg lapar gila kut, tapi biasalah persamaan saya ngan Awanis adalah less emotion.

Salha:
Wow. mana link mana? nak tengok posing yang sama tu!