Quotes..

"manusia tidak dapat mencintai orang lain selagi belum mencintai diri mereka sendiri.. dan mereka tidak akan mencintai diri mereka sendiri sebelum mereka mencintai Tuhan.."

Sedikit Renungan

"Sesiapa mencintai Allah pasti semakin sunyi dengan manusia. Di tengah keramaian dia rasa keseorangan. Saat kesukaan dia berduka. Jika orang tertawa dia menangis. Jasadnya dengan manusia, batinnya kepada Allah"


"Ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam lubuk hati orang yang beriman, mereka akan tetap berhati teguh, di kala insan lain mengalami kegoncangan"

[Syed Qutb]

04 November 2016

the North trip - end.

Sebenarnya ada last part yang aku tak post lagi tentang Penang Trip :P. Sebab dia da ada dalam draft post kan, maka aku post jugaklah.

*

Aku pun tak tau mengapakah rajin sangat aku pecah kan pengembaraan ni kepada terlalu banyak post. *mata panda* lemau gila dah nak update.

22. Rope walk, lebuh kunyit flea market || 8.40 pagi

Hari terakhir di Penang, Huda bawa kami ke Flea Market ni. Tepi tu ada kedai orang bersarapan. Ada roti bakar telur goyang katanya. Ada juga char kuey tiaw. Maka tak dapat nak lepas kan peluang! Sesampai tu orang ramai, tapi berjaya la dapatkan tempat. Dah duduk, Ude order megi goreng. Aku nak roti bakar telur goyang, Awanis nak Char Kuey Tiaw. Tapi sedih, both kami punya menu tak dak. ROti habis, dan taugeh tak dak nak buat kuey tiaw. Maka kami incip2 sarapan Ude dan minum air je.

Lepas makan jalan sat kat flea market. Lebih kurang lokin di Ipoh jugak lah tempat ni. Tapi lokin lagi win di hatiku. Hehe. Dan unbelievable Awanis borong dokong kat Penang! Bawa naik flight balik Shah Alam k! mampu? haha.

23. Rumah Pi Ramlee || 9.35 pagi

Ini memang random, ketika sedang berpusing-pusing terjumpa rumah Pi Ramli. Gigih aku minta Ude berhentikan kereta. Sampai dia kena hon juga lah sebab parking kat tempat tak bleh parking.



Kecik je rumah pi ramlee ni eh. Tapi aku suka lah! minimalis. Kalau dapat rumah besaq ni pun aku rasa dah cukup dah untuk aku. Tapi tu lah, rakyat marhaen ni, mampu tengok je lah rumah orang. Poket kempis kan.

24. Jalan Chowrasta || 10.13 pagi

Singgah jalan ni, sebab Ude punya cadangan untuk kami memborong jeruk. Sayangnya ada construction tepi tu, maka tak nampak view menarik di Jalan Chowrasta. Ahaha~



25. Char kuey tiaw dan Pasembur, medan suri || 12.42 tengahari 

Sebabkan antara misi makanan masih bersisa tak tercapai, maka gigih jugalah kami mencari tempat yang jual char kuey tiaw di pagi Selasa ni. Berusaha sangat k! Akhirnya kami menjumpai random kedai yang tak didendang. Dapat lah hilangkan rasa mengidam. So far aku rasa sedap jugala char kuey tiaw tu. (Tapi Sg Dua punya takleh lawan, lagi terangkat!)


Lepas dapat char kuew tiaw pegi pulak Medan Suri dapatkan Pasembur. Masa ni, perut aku memang tak leh masuk dah. So aku tengok je lah Awanis dan Ude layan Pasembur. Serius, full gila. Aku cuma beli cucur peniram je. Buat bekalan dan kenangan. Haha~ Sedap nya cuq peniram medan suri.

26. Rumah wa, askar wataniah || 4.48 petang

Lepas pekena pasembur dan char kuey tiaw, kami pun ke rumah terakhir untuk diziarahi. Hazwani Fuad! Kawan aku dan Ude masa sekolah menengah! Wa kawen dengan askar, maka sekarang tinggal dalam berek askar. Rumah dia besar! Rumah kuarters kan. Tapi sayang, 1 blok tu dia tinggal sorang je. Ok seriau. Kalau husband dia kerja, tinggallah dia berdua dengan anak dia.

Sampai rumah wa, dia da siap masak makan tengahari. (Walhal kitorang tadi da memenuhkan perut dengan macam-macam kan) Nasib baik aku skip persembur, wa buat rendang udang kut! Besar-besar plak tu udang dia. Sedapnya~


Airport.

Lepas makan duduk berehat sebentar, sambil layan anak dia dan borak-borak apa yang mampu, lepas tu dalam 5.30~6 petang kami pun berangkat untuk ke airport semula. Perjalanan pendek untuk ingatan yang panjang. (Feeling nak buat video tak berjaya2 lagi! sigh)

bye penang! till we meet again.

**

Sedikit update, aku jumpa Ustazah Latifah masa dekat Perhimpunan Tahunan Ikram (PTI) kat Shah Alam hari tu! Masa pergi Penang tu kan baru je terkenang, tak alih-alih terus jumpa masa kat PTI. Memang aku tiap tahun pun jumpa ustazah kat program tu lah pun! Indeed, PTI ni memang tempat reunion kut. Ahaha~ Ustazah tak pencen lagi, ada ja lagi duk ngajar kat KMPP!

No comments: